Visa fullständig version : levande sten
hejsan! jag undrar om det är något fel på levandestenen om den börjar bli rostfärgad på vissa ställen? någon som vet?
nej jag har ingen bild och inte heller några kalkalger.
Drullputt
2006-10-02, 17:37
Kiselalger, brunalger ?
Åtgärd: få bort fosfat/nitrat + högre cirkulation
Eller så är inte inkörningen över än ?
Hade precis sånna alger i mitt 125L kar, och dom fanns enbart där cirkulationen var otillräcklig
jag har ett salt som heter tropic marin pro reef. och det står att det ska vara helt fritt från nitrat och fosfat.
kan det bero på att jag inte har någon skummare?
M.V.H Marcus
Drullputt
2006-10-02, 19:26
Kör du med osmosvatten ?
För att få bort nitrat och fosfat får du använda ett nitrat och fosfatfilter. Eller köra med zeolith och rowaphos i filterpåse.
jag har ett salt som heter tropic marin pro reef. och det står att det ska vara helt fritt från nitrat och fosfat.
kan det bero på att jag inte har någon skummare?
M.V.H Marcus
hej! saltet är knappast orsaken till algerna, jag använder samma tropic marine pro reef som dig och som många andra akvarister utan problem då det är ett utav det vanligaste saltet.
fosfaten kan ligga bunden i stenen oxå men det låter som kisel alger?
och som drullputt syftade på, hur länge har du haft igång karet? vad har du för vatten värden?
skummare är ju bra att ha men inget måste. vet inte hur det påverkar att köra utan då jag aldrig provat.
jag har haft det igång i 2 månader nu. men dom på Avariehobby sa att man kan lägga i stenen direkt. tror ni det beror på att jag inte har någon skummare?
M.V.H Marcus
om det är något som är dött så bryts det ner till ammoniak för att sen bli nitrit. Efter nitrit blir det nitrat och till slut kväve.
Denna kvävecykel sker inne i den levande stenen av bakterier. Vid nedbrytningen bildas även fosfat som en biprodukt. Detta är vad jag har hört, alltså inte säkert att det stämmer till 100%.
Eftersom du inte har någon skummare så har du inte fått bort proteinet som sedan blir ammoniak som bryts ner till nitrit osv. tror du har väldigt höga värden av nitrit, nitrat och fosfat. Gör ett test på dessa 3 och kolla värdena om de är som de sakll.
drullputt hade rätt. det va kisealger. men nu har jag skrapat bort dom. kan levande sten dö?
M.V.H Marcus
bry er ej om detta inlägg längre!
M:v:h Marcus
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.