Visa fullständig version : Salt
Tors hammare
2006-06-22, 23:25
Vilket salt tycker ni är bäst, själv föredrar jag Reef Crystals.
Samma här.Reef Crystals skall innehålla lite extra med godsaker enligt min
handlare.
Leffe
Jag har använt Instant Ocean i flera år,gick över till Tropic marin pro,men har inte sett nån skillnad.Så nu blir det IO igen,mycket billigare
Tors hammare
2006-06-23, 11:38
Samma här.Reef Crystals skall innehålla lite extra med godsaker enligt min
handlare.
Leffe
Vad då för godsaker ?
extra calcium och magnesium,det är enda skillnaden som jag vet
att köpa instant ocean framför reef crystals gör att man får tillsätta calcium mm separat så priset blir detsamma i slutändan.
Själv köpte jag 2 hinkar instant ocean på extrapris på zoogiganten.
Tors hammare
2006-06-23, 12:33
extra calcium och magnesium,det är enda skillnaden som jag vet
Ok tack för svaret.
jag tycker att instant marin sea salt är bäst.
M.V.H Tobli
420l Hobbyglädje
2006-08-04, 20:47
jag tycker att instant marin sea salt är bäst.
M.V.H Tobli
Hej.
vart hamnar KH, Calsium, Magnesium på det färdigblandade vattnet?
Det skiljer tydligen mellan olika fabrikat så därav min fråga.
Jag kommer inte ihåg vart det hamnar på Red Sea men jag kan kolla det nästa ggn jag blandar till nytt vatten om det är någon som är intresserad, jag vet att calsium ligger på 350 iaf. Pga kostnad så har jag funderingar på att byta men frågan är till vad.
Vad ligger calsium på de olika fabrikaten, någon som har sådan koll.
Btw vad kör ni med för salt?
Jag gillar TM pro reef och har sett många positiva förändringar efter jag bytte märke men jag är lite sps nördig så tja. det finns säkert flera andra blandningar som är likvärdiga.
jag föredrar tropic marine sea salt.
M:V.H Marcus
reef crystal, men ska gå över till tropic marin pro reef.
Tors hammare
2006-08-28, 10:29
Jag gillar TM pro reef och har sett många positiva förändringar efter jag bytte märke men jag är lite sps nördig så tja. det finns säkert flera andra blandningar som är likvärdiga.
Från vilket märke bytte du ?
lade till en omröstning så att man lätt kan se vilket salt som föredras.
glömm inte rösta!
har inskaffat 25kg TM-pro reef. Ska kolla hur bra det är inom kort, återkommer med resultat.
mvh claes
Tropic marin hade följande värden vid optimal salthalt:
KH: 6-7
Magnesium: 1100 ppm.
Kalcium: 360-380 ppm.
känner mig ganska besviken på det saltet, det har ju prisats och lovats guld & gröna skogar med det.
Tropic Marin Pro reef eller deras enklare salt? Konstigt för jag får högre värden än du. Magnesiumet ligger på över 1300 varje gång
Från vilket märke bytte du ?
Red Sea
Tropic Marin Pro reef eller deras enklare salt? Konstigt för jag får högre värden än du. Magnesiumet ligger på över 1300 varje gång
kommer med mina nya mätresultat under dagen så kan vi ju jämföra. kan ju varit så att mitt skulle stått lite längre, men jag vänta nog 1 dag innan jag tog testerna.
Jag har bytt till reef crystal nu mest p.g.a att jag fick det till ett mycket bättre pris än Tropic marin pro och efter ett vattenbyte så måste jag säga att dessa 2 sorter är de bästa jag har testat.
Saltmärken genom åren
Sera
Hw
Red sea
Tropic marin
Aqua light
Reef crystal
Tors hammare
2007-02-11, 21:52
Jag har bytt till reef crystal nu mest p.g.a att jag fick det till ett mycket bättre pris än Tropic marin pro och efter ett vattenbyte så måste jag säga att dessa 2 sorter är de bästa jag har testat.
Saltmärken genom åren
Sera
Hw
Red sea
Tropic marin
Aqua light
Reef crystal
På vilket sätt är de bäst, dvs vad märkte du för skillnad ?
Jag kör på tropic marin pro reef då de är de enda min lokala saltbutik säjer.
jag har provat instant ocean, reef crystals och pro reef. jag kan inte påstå att det är stor skillnad. hade stenkoraller under T8 och instant ocean med framgång så skillnadeb på salt är kanske inte så markant som man tror.
de salten jag provat har varit likvärdiga, men pro reef var dyrare och då känns det dumt att betala flör mycket.
På vilket sätt är de bäst, dvs vad märkte du för skillnad ?
När jag har använt Tropic marin och Reef crystal vid vattenbyten så tycker jag att korallerna blir finare i färgerna faktiskt. Sera saltet använde jag på 80 talet så det kan man ju egentligen inte äkna med i någon jämförelse.
Tors hammare
2007-02-12, 12:20
När jag har använt Tropic marin och Reef crystal vid vattenbyten så tycker jag att korallerna blir finare i färgerna faktiskt. Sera saltet använde jag på 80 talet så det kan man ju egentligen inte äkna med i någon jämförelse.
Ok, själv har jag endast använt Reef cristal när jag haft koraller så jag kan inte gämföra. Så det är intressant att höra dina erfarenheter.
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.