Visa fullständig version : Aqua Medic Turboflotor 1000 multi
Stefan_A
2007-10-06, 08:20
Hej alla glada
Gick igenom min uppsättning igårkväll och fann två grubblerier med min skummare.
* Den läcker lite. Vad jag kunde se var det från justeringstapparna i returen. Min fråga här är om det är vanligt?
* Sen tyckte jag att bubblorna var lite väl stora, kanske 2-5mm stora. Har inte fått startat upp än så jag är ju helt grön än. Men vad jag sett på bilder av skummare som är i gång är det ju nästan vitt i behållaren. Är det bara rengöring som gäller för att få fart på det hela?
Det är inte som så att du testar den med sötvatten ?.. Prova annars att nypa åt luftslangen så att det blir lite med motstånd, alternativt att blåsa lite i slangen för att se hur bubblorna blir. Är den begagnad ?.. Undrar för att det kan sitta kalkavlagringar kvar i venturin som du snabbt kan tvätta bort med ättika.. :)
Stefan_A
2007-10-06, 11:27
Hej Saxmark
Du gissar rätt. Glömde(tänkte inte på det) säga att jag testat i sötvatten. Skall prova att strypa slangen lite.
Och rätt även här med att den är begganad. Är alla delar "lösa" så man får loss dem med milt våld? För ja det sitter, nu när du säger det, så finns det kalklager kvar i inloppsröret närmast själva skummarhöljet.
Alla skummare skummar helt kass i sötvatten.. Testa den i saltvatten så du vet hur det funkar.
Stefan_A
2007-10-06, 12:36
Jag misstänkte att inte skummning skulle funka. Men trodde att bubblorna skulle vara samma.. Men men där ser man.
Pillade lite till med den nyss och såg att den läcker i ena röret för justertapparna. Sattans liten spricka mitt på röret. Vet ej om det alltid varit så eller om jag har varit oförsiktig vid ngt tillfälle.
Kan man laga detta med tangit? Ser ut som man använt sig av denna metod vid motering av rördelarna i skummaren.
Klart att man kan.. :).. Tvätta med cleaner/t-röd/kemiskt ren bensin innan.. Har du grejjer hemma ?.. Annars har jag ett stenkast bort.
Stefan_A
2007-10-06, 16:47
Så då var det lagat och klart. Änså länge iaf. Tack för erbjudandet saxmark, men jag hade hemma som du förstår.
Gott det. :).. Men var är bilderna ? :)
Stefan_A
2007-10-06, 19:07
Ja får kolla på det men frugan har kameran med sig. Men det är inte så mkt mer än de bilder jag redan lagt upp. Men de kommer. Skall knåpa ihop min osmos, sen närmar det sig uppstart. Äntligen.
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.