Visa fullständig version : fosfatfilterfråga
jonasroman
2007-08-26, 21:20
har köpt deltecs fr509 o skall köra fauna marines ultra power phos i den. har nån använt detta media?? erfarenheter?
Sen har jag alltid fått lära mej att de är bra att starta med fosfatfilter direkt i ett nystartat kar, mota olle i grind så atta säga, men på förpackningen står de:"Do NOT use UltraPowerPhos in tanks that already have very low phosphate concentrations."
Hmm...skall mamn alltså inte köra med detta från början...läser man om rowaphos, som också är järnhydroxid (deltecs variant) så rekommenderar deltec att man kör med deras rowaphos från början...de stämmer ju inte med fauna marines råd...eller har jag missuppfattat detta??? kan nån reda ut de här för mej??
bengt holm på marinakvariet är ju förespråkare av fosfatfilter. Han borde veta, kolla med honom.
jonasroman
2007-08-26, 22:24
bengt holm på marinakvariet är ju förespråkare av fosfatfilter. Han borde veta, kolla med honom.
Har precis ringt honom men han visste inte heller...:confused::confused::confused:
Idag finns lite olika uppfattningar ,ska man ha noll fosfat lr inte?? Vem vet?
Jag och 3 bekanta med mig körde igång fosfatfilter ungefär samtidigt och vi fick alla 4 problem med röda slemalger efter ca 1 månad, alla koraller färgade ut grymmt bra dock. Jag avvecklade min burk i samband med detta (inte för algernas skull utan för att jag skulle flytta). 1 slutade med rowa eftersom han tyckte att det påverkade hans KH i negativ riktning, 1 härdade ut och algerna försvann utan åtgärd. Den sista körde en algenexkur och är helt algfri han också.. Vi hade alla bra värden från början så nått hände ju helt klart.. Men så är det ju med alla förändringar.. :).. Vad jag inte gjorde men som jag borde ha gjort var att "smyga" igång mitt filter.. Detta var ett tips som jag fick från en på SVG (Capote) detta skall tydligen motverka att man helt nollar sitt fosfatvärde så korallerna är känsliga för snabba svängningar och gå från knappt mätbart till 0 över en natt får väl klassas som en hygglig svängning.. :) Så om du skall köra med rowa så puttra igång ditt filter i lugn och ro.. Har du möjlighet så kör aktivt kol samtidigt, ett tips är att sätta kolet innan fosfatfiltret eftersom nästan allt kol har fosfat i sig och då käkar ju rowan snabbt upp den fosfaten som kolet släpper och kolet kan göra sitt med vattnet som kommer till filtret.. Bara tips och trix som sagt.. Ingen bok eller artikel att läkna till.. Men att du får fin färg på dina koraller, den saken är säker.. :)
Sps koraller och liknande kan ju tappa vävnad vid för snabba svängningar på fosfaten, men jag antar att du inte kommer ha spser vid uppstarten;), så jag skulle nog tuta och köra.
Själv körde jag igång med fosfatremower 2-3 veckor efter uppstarten och fick inga problem med alger eller annat för den delen.
en liten halvt om halvt off topic.
zeolit/zeovit tar väl bort fosfater också?
Tors hammare
2007-08-27, 08:05
Vad jag inte gjorde men som jag borde ha gjort var att "smyga" igång mitt filter.. Detta var ett tips som jag fick från en på SVG (Capote) detta skall tydligen motverka att man helt nollar sitt fosfatvärde så korallerna är känsliga för snabba svängningar och gå från knappt mätbart till 0 över en natt får väl klassas som en hygglig svängning.. :) Så om du skall köra med rowa så puttra igång ditt filter i lugn och ro
Precis det rådet fick jag när jag köpte mitt fosfatfilter med Rowa av korallfisken.
Heritage
2007-08-27, 09:13
en liten halvt om halvt off topic.
zeolit/zeovit tar väl bort fosfater också?
Så riktigt så.
jonasroman
2007-08-27, 09:14
Okej...de va många bra svar. om jag tolkar er rätt då så är de dels kanske inte bra att ha helt noll i fosfat(där verkar finnas två läger), och definitivt inte bra med för snabba sänkningar. De konstiga är att Deltec själva ger ju dock rådet att starta med rowaphos direkt, utan nån direkt varningstext att de kan bli för lågt eller gå för snabbt ner...Jag kommer använda fauna marines variant, ultra power phos. det är också järnhydroxid, så de borde väl inte va nån skillnad från rowaphos...eller????
Skall jag sammanfatta de jag hört så skall jag väl börja med fosfatfilter direkt då, men köra med väldigt lite media i början, starta mkt försiktigt.
Jag skall se om fauna marine kan ge mej lite info också, med tanke på vad dom skriver på sin burk.
jonasroman
2007-08-27, 09:24
Precis det rådet fick jag när jag köpte mitt fosfatfilter med Rowa av korallfisken.
Idag finns lite olika uppfattningar ,ska man ha noll fosfat lr inte?? Vem vet?
Verkligen helt noll skall man säkert inte ha. Fosfat behövs för en del kemiska processer i cellen mm, de vet vi. Problemet är väl dock att de teurapeutiska fönstret är så otroligt smalt, dvs de behövs så oerhört lite för att de plötsligt skall bli för mkt fosfat, o dessutom har vi kanske inte så exakta tester så vi vet vad vi egentligen har. Därav blir nog den generella uppfattningen att de skall vara noll fosfat i akvariet...men om vi verkligen kunde mäta med stor noggrannhet så tror jag att de behövs en liten, liten mängd fosfat för att saker o ting skall fungera. detta blir nog mest ett ackademiskt intresse dock, så för den gemene akvaristen får nog rådet bli att sträva efter noll trots allt, men kanske då med viss försiktighet.
De konstiga är att Deltec själva ger ju dock rådet att starta med rowaphos direkt, utan nån direkt varningstext att de kan bli för lågt eller gå för snabbt ner...
Jag tänkte mig inte för när jag skrev till dig.. Tänkte inte på att ditt akvarium skulle startas upp och inte innehöll nått levande..
Självklart skall du köra på direkt från start.. Fördelen är om du kör på "hårt" innan du stoppar i mer än LS.. För då borde du enligt min teori kunna laka ur stenen på eventuellt fosfat..
Jag kommer använda fauna marines variant, ultra power phos. det är också järnhydroxid, så de borde väl inte va nån skillnad från rowaphos...eller????
Detta är ett helt korrekt antagande.. Rowan är väl något med finkornig dock.
Tors hammare
2007-08-27, 13:08
Verkligen helt noll skall man säkert inte ha. Fosfat behövs för en del kemiska processer i cellen mm, de vet vi. Problemet är väl dock att de teurapeutiska fönstret är så otroligt smalt, dvs de behövs så oerhört lite för att de plötsligt skall bli för mkt fosfat, o dessutom har vi kanske inte så exakta tester så vi vet vad vi egentligen har. Därav blir nog den generella uppfattningen att de skall vara noll fosfat i akvariet...men om vi verkligen kunde mäta med stor noggrannhet så tror jag att de behövs en liten, liten mängd fosfat för att saker o ting skall fungera. detta blir nog mest ett ackademiskt intresse dock, så för den gemene akvaristen får nog rådet bli att sträva efter noll trots allt, men kanske då med viss försiktighet.
Nej just det, ett omätbart värde betyder knappast att det är noll fosfat.
Det viktiga är att förändringarna i fosfatvärderna skall gå långsamt. Föresten gäller det alla förändringar.
jonasroman
2007-08-27, 18:23
Jag tänkte mig inte för när jag skrev till dig.. Tänkte inte på att ditt akvarium skulle startas upp och inte innehöll nått levande..
Självklart skall du köra på direkt från start.. Fördelen är om du kör på "hårt" innan du stoppar i mer än LS.. För då borde du enligt min teori kunna laka ur stenen på eventuellt fosfat..
okej..de låter bra...då gör jag så..kör hårt...
Egentligen bara bra då att fauna marines är lite grovkornigare...stannar kanske kvar lättare i reaktorn/strumpan...???
jonasroman
2007-08-27, 18:27
Då kör jag från start... de rådet stämmer ju bra med deltecs råd också, så de borde va ok. Kan de va så att när jag stoppar i ny sten i ett nytt kar så kan de läcka ut fosfat från stenen...?? o då minskar jag detta dilemma genom att köra direkt..o på så sätt "drar" man fosfat ur stenen....verkar logiskt de du skriver.
Kan de va så att när jag stoppar i ny sten i ett nytt kar så kan de läcka ut fosfat från stenen...?? o då minskar jag detta dilemma genom att köra direkt..o på så sätt "drar" man fosfat ur stenen....verkar logiskt de du skriver.
Mmm.. Jag har ju inte läst det i någon bok dock.. Men naturen brukar sträva efter jämnvikt över allt annars.. Så om du har lägre fosfathalt i vattnet än i stenen så borde ju naturlagarna göra sitt och sedan lyfter du fostfaten ur vattnet med rowan.. Det borde inte bli fel.. Och 0 har jag svårt att tro att du skulle komma ner till i vilket fall.. Men det finns säkert nån som e kemikunnig som kan detta bättre än mina gissningar.. :)
kolla denna,fosfatremover med säkerhetsbälte.Tro på den,den som vill!!!!
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=686&sub=0&page=1
jonasroman
2007-08-28, 10:02
kolla denna,fosfatremover med säkerhetsbälte.Tro på den,den som vill!!!!
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=686&sub=0&page=1
jo..jag såg detta också....lite lätt skeptisk blir man allt...säkerhetsbälte...men men...de kanske funkar...undra bara hur..men själva iden talar ju för att de i alla fall finns en uppfattning att helt noll i fosfat ej är bra. Frågan är dock om de verkligen är ett problem i realiteten...???
jonasroman
2007-08-28, 10:19
Mmm.. Jag har ju inte läst det i någon bok dock.. Men naturen brukar sträva efter jämnvikt över allt annars.. Så om du har lägre fosfathalt i vattnet än i stenen så borde ju naturlagarna göra sitt och sedan lyfter du fostfaten ur vattnet med rowan.. Det borde inte bli fel.. Och 0 har jag svårt att tro att du skulle komma ner till i vilket fall.. Men det finns säkert nån som e kemikunnig som kan detta bättre än mina gissningar.. :)
jag är inte heller säker men tror att fosfaten kan binda till calciumkarbonaten, dvs till stenen. Sen om ph:t sjunker kan de lösa ut igen, men hur stabil denna fosfatbindning är..de vet jag inte heller. Jag försökte läsa om detta i sprungs bok, men jag måste säga att just fosfatkretsloppet är lite svårgreppat. Finns nån på forumet som verkligen har kläm på detta, så skriv gärna en liten artikel om de. Apropå de...finns de artiklar på saltvattensakvariet.se?? vore kul med en avdelning där duktiga människor bidrog med pm o lite handböcker...som denne sen ansvarar för o uppdaterar.
Tors hammare
2007-08-28, 17:27
Apropå de...finns de artiklar på saltvattensakvariet.se?? vore kul med en avdelning där duktiga människor bidrog med pm o lite handböcker...som denne sen ansvarar för o uppdaterar.
Ingen dålig ide, man kan ju lägga upp det som Wiikipedia, där vemsomhelst kan skriva en artikel och som alla sen kan redigera.
eran önskan är min lag.
ska se vad jag kan göra
Tors hammare
2007-08-28, 19:16
eran önskan är min lag.
ska se vad jag kan göra
På wiikipeda fungerar det på följande sätt: man skriver en artikel/fakta som sedan läggs ut, sen kan vem som helst ändra i den. Det sparas alltid en kopia automatiskt på hur artikeln/faktan såg ut innan ändringen, då är det ju lätt att återgå till föregående om det blir helt fel.
Hur komplicerat det är att ordna detta vet jag ej, kanske ej fungerar här.
har kollat upp lite olika wiki-programvaror. Den bör ju som sagt vara på svenska, men jag checkar vidare så får vi se vad jag hitter som passande.
jonasroman
2007-08-28, 21:00
Ingen dålig ide, man kan ju lägga upp det som Wiikipedia, där vemsomhelst kan skriva en artikel och som alla sen kan redigera.
Bra idé!! vi får bolla detta med "adm"...alla har vi ju nåt område som vi är något sånär pålästa på, o sen områden som man kan mindre om..så vi kan säkert täcka upp dom större ämnena tillsammans.
ni kan inte gissa vad!
jag har installerat en wiki. wikin fungerar precis som wikipedia.
användargränssnittet är integrerat så att du automatiskt blir inloggad i wikin.
adressen är saltvattensakvariet.se/wiki
jonasroman
2007-08-29, 07:58
ni kan inte gissa vad!
Gott!! Ska vi börja skriva då?? Jag kan åta mej att skriva ett kapitel om calcium o karbonat biten...men är naturligtvis ingen expert, så jag är tacksam för synpunter o korrektur efteråt. Är de så att vem som helst kan gå in i texten o ändra?? Är de verkligen bra...då kan de ju implementeras felaktigheter väldigt lätt. Skall man inte ha en innehållsansvarig för i varje fall de lite större områdena, o att endast denne kan redigera.
jonasroman
2007-08-29, 08:27
ni kan inte gissa vad!
admin: jag hade tänktt skriva en artikel som agt, men har ingen aning om hur man hanterar wikiprogrammet. de ska ju vara rubriker, i kanske nån figur mm. kan inte avsätta tid att lära mej ett nytt program, så jag hoppas de är enkelt...annars får jag skriva en textmassa i world o skicka till dej, så kanske du kan infoga de i wiki åt mej...?
jag är inte heller hemma på hur man hanterar den, men jag ska se närmare på det i kväll
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.