Visa fullständig version : Nästa bokinköp
Tors hammare
2007-08-19, 16:13
Vilken är nästa bok ni tänker köpa ?
Tors hammare
2007-08-19, 16:40
Den här blir nog nästa, tror jag.
A PocketExpert Guide to Marine Invertebrates: 500+ Essential-to-Know Aquarium Species
av Ronald L. Shimek
Det finns för lite böcker på svenska. Daniel Knop´s & Fossås finns översatta till svenska, men den senare är mycket svår att få tag i.
DaTrucka
2007-08-19, 19:31
Bokserien Corals of the world av J.E.N Vernon
eller
Bokserien The Reef Aquarium av Sprung och Deelbeck
Tors hammare
2007-08-19, 19:38
:cool:den är helt klart intressant.
DaTrucka
2007-08-21, 22:14
:cool:den är helt klart intressant.
Inte så farligt dyr heller $160 för alla 3 böckerna +frakt
DaTrucka
2007-08-21, 22:24
Till frugan tänkte jag skaffa Saltwater Aquariums for Dummies, så hon förstår lite vad det är man egentliger gör när man siter där dag som natt å bara stirrar å gräver lite i skåpet då å då :p
Tors hammare
2007-08-22, 19:17
Inte så farligt dyr heller $160 för alla 3 böckerna +frakt
Ja det är ju inte så många pengar.
jonasroman
2007-08-25, 22:19
eller
Bokserien The Reef Aquarium av Sprung och Deelbeck
Jag har ett par av sprungs böcker o kan verkligen rekommendera dom. Kanske lite amerikanska men går på djupet. Fossås böcker hade jag höga förväntningar på men blev besviken. Lite tunna på nåt sätt o mkt kopierat från hans första serie. Tips om nyheter välkomnas...biblioteket behöver fyllas på.
Tors hammare
2007-08-26, 11:09
Jag har ett par av sprungs böcker o kan verkligen rekommendera dom. Kanske lite amerikanska men går på djupet. Fossås böcker hade jag höga förväntningar på men blev besviken. Lite tunna på nåt sätt o mkt kopierat från hans första serie. Tips om nyheter välkomnas...biblioteket behöver fyllas på.
Sprung och deelbeck har jag alla böcker och de håller mycket hög klass. Speciellt den sista, del tre i the reef serien.
Vad gäller Fossås första serie korallrevsakvariet, så håller jag med. Jag har bara läst den första upplagan och i den verkar det i stort omöjligt att lyckas med ett saltvattensakvarium.
Enligt de som pratat med dom så var de medvetna om det mindre bra pedagagiska upplägget och skall ha åtgärdat det i senare revideringar. Men jag har inte läst senare upplagor, så kanske har serien blivit bättre.
jonasroman
2007-08-26, 14:03
Sprung och deelbeck har jag alla böcker och de håller mycket hög klass. Speciellt den sista, del tre i the reef serien.
Vad gäller Fossås första serie korallrevsakvariet, så håller jag med. Jag har bara läst den första upplagan och i den verkar det i stort omöjligt att lyckas med ett saltvattensakvarium.
Enligt de som pratat med dom så var de medvetna om det mindre bra pedagagiska upplägget och skall ha åtgärdat det i senare revideringar. Men jag har inte läst senare upplagor, så kanske har serien blivit bättre.
Ja..dom där tre första är katastrofala..
Jag menade den nya efterföljaren, den som heter the modern coral reef aquarium...eller nåt sånt. Tyvärr fanns där mkt som var direktkopierat från den gamla serien!!. visst, en hel del uppdateringar, men känns ändå redan omodern. mkt lite om tex kalkreaktorer, o väldigt marinbiologiskt influerad med taxonomi etc. På nåt sätt är den så verklighetsfrånvänd...flera sidor om hur man bygger upp olika specialakvarium (lagunakvarium, sandakvarium mm) men ganska lite om de som vi vanliga dödliga människor vill veta mer om...ett enkelt blandakvarium på ngr 100 liter. Sen är de rätt så tunnt på kemisidan också...de blir alltid sprungs böcker jag går till när jag vill slå upp nåt.
Tors hammare
2007-08-26, 19:57
Ja..dom där tre första är katastrofala..
Jag menade den nya efterföljaren, den som heter the modern coral reef aquarium...eller nåt sånt. Tyvärr fanns där mkt som var direktkopierat från den gamla serien!!. visst, en hel del uppdateringar, men känns ändå redan omodern. mkt lite om tex kalkreaktorer, o väldigt marinbiologiskt influerad med taxonomi etc. På nåt sätt är den så verklighetsfrånvänd...flera sidor om hur man bygger upp olika specialakvarium (lagunakvarium, sandakvarium mm) men ganska lite om de som vi vanliga dödliga människor vill veta mer om...ett enkelt blandakvarium på ngr 100 liter. Sen är de rätt så tunnt på kemisidan också...de blir alltid sprungs böcker jag går till när jag vill slå upp nåt.
Jaha, det är ju bra att veta så man inte lägger pengar i onödan på en halvbra bokserie.
Tors hammare
2007-11-04, 17:11
Den här blir nog nästa, tror jag.
A PocketExpert Guide to Marine Invertebrates: 500+ Essential-to-Know Aquarium Species
av Ronald L. Shimek
Nu är den inköpt + Marine Fishes a M. Scott i samma serie. Helt ok faktiskt.
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.