handdator

Visa fullständig version : CaCl lantmännen?

Nelson
2007-08-10, 11:27
Hejsan!

Undrar om någon har provat att tillsätta Ca med lantmännens CaCl och hur det funkar?

Hls Nelson

admin
2007-08-10, 12:20
tror att det var det som ernie använder. skicka ett pm o fraga honom.

Nelson
2007-08-13, 08:22
Hejsan!

Om man använder CaCl som Ca-tillskott, bör man ha några övriga tillsatser förutom detta?

Tacksam för svar

Hls Ola

ernie
2007-08-13, 08:47
Hej,Ola
jag använder calciumklorid och magnesiumklorid från lantmännen,bikarbonat köper jag genom byns bagare.Om du handlar hos lantmännen så kolla så grejorna inte är ihopklumpade(suger åt sig fukt)
här är en länk till receptet jag använder(part 2):http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

Nelson
2007-08-14, 05:25
Hej,

Tack för hjälpen!

Hls Nelson

ernie
2007-08-23, 21:11
Hur går de ,har du gett dig på Lantmännens produkter ??

Nelson
2007-08-24, 07:33
Hejsan!

Nej, det gamla är inte helt slut men det sker inom några veckor.

Hls Nelson

jonasroman
2007-08-24, 09:43
Hejsan!

Om man använder CaCl som Ca-tillskott, bör man ha några övriga tillsatser förutom detta?

Tacksam för svar

Hls Ola

Hej Nelson

Ja...de måste du ha. om du bara använder calciumklorid kommer du i o för sej få upp ditt calcium utan problem, men KH kommer sjunka. Du måste använda en sk balanserad metod dvs tillföra lika mkt natriumvätekarbonat som du tillför calciumklorid, för att inte få obalans o få KH fall. På en calciumklorid molekyl går de åt 2 st natriumvätekarbonatmolekyler, dvs de behövs dubbelt så mkt bikarbonat som calciumklorid för att få balans. Som tur e finns de färdiga balanserade lölsningar, där nån snäll person redan räknat ut allt detta. Tex är tropic marines biocalcium ett sådant. Ballingmetoden är ju också en sån här balanserad metod där calciumklorid tillsätts i rätt proportion till bikarbonat. Skillnaden där är att du blandar lösningarna själv, samt oftast tillsätter ytterligare en del smått o gott, tex natriumkloridfritt salt för att undvika den annars obligatoriska höjingen av vattnets nacl innehåll över tiden.
Men kort sagt, kör ej bara med calciumklorid, utan tillför i motsvarande grad bikarbonatbuffert eller köp en färdig balanserad lösning. Var noga med att mäta både calcium o kh så inget dimper ner. kanske blev ett litet krångligt svar...fråga gärna mer om du undrar nåt..