handdator

Visa fullständig version : Sötvatten

Tors hammare
2007-06-05, 17:44
har ni även kar som är sötvatten ?

Har själv ett 90 liters växtakvarium.

Håller på att göra i ordning ett gammalt 550 liters för att ha någon typ av ciklider. Har borrat hål i akvariet så det kommer att vara en sump under akvariet. Är i full gång med att limma dit gammla Back To Nature moduler.

Ricke
2007-06-05, 18:20
Jag har ett 310Liters kombineratkar med en sköldpadda och lite sällskaps fiskar. hade förut en fiskodling i en lokal som jag tyvärr fick lägga ner pga tid o ekonomi

admin
2007-06-05, 18:22
Tjejen min, Frida, ska ev starta upp ett sötvatten i mitt gamla MP 240L.
Invånare verkar bli guldfiskar.

Tors hammare
2007-06-05, 18:27
Jag har ett 310Liters kombineratkar med en sköldpadda och lite sällskaps fiskar. hade förut en fiskodling i en lokal som jag tyvärr fick lägga ner pga tid o ekonomi

Hade en rödörad sköldpadda (för ca 30 år sen) med sällskapsfiskar, efter nått år hade den ätit upp allt utom scalarerna;).

Ricke
2007-06-05, 18:28
Hade en rödörad sköldpadda med sällskapsfiskar, efter nått år hade den ätit upp allt utom scalarerna;).

Det får man räkna med ;)

Tycker det är det som är grejen med levande föda.

Min är oxå en rödörad snart den sisata i sverige, tyvärr säljs de ej mer pga folk inte kan ta hand om dem o släpper ut dem i naturen :(

Tors hammare
2007-06-05, 18:28
Det får man räkna med ;)

Tycker det är det som är grejen med levande föda.

Hehe:D, jo det är klart.

Ricke
2007-06-05, 18:30
Min är oxå en rödörad snart den sisata i sverige, tyvärr säljs de ej mer pga folk inte kan ta hand om dem o släpper ut dem i naturen :(

Ifall du missade min ändring hehe

Tors hammare
2007-06-05, 18:33

Ifall du missade min ändring hehe

Jag visste att de släpp ut av de som tröttnat på dem, men kände ej till att de slutat sälja dem.
Är det något som bestämts av staten ?

Ricke
2007-06-05, 18:36
Vad jag vet är det importförbud för de kan överleva i sveriges klimat då de går i dvala.

Hörde det av en handlare för ett antal år sedan, men tiderna ändra som sagt.

Tors hammare
2007-06-05, 18:45
Vad jag vet är det importförbud för de kan överleva i sveriges klimat då de går i dvala.

Hörde det av en handlare för ett antal år sedan, men tiderna ändra som sagt.

Ok, jo det är riktigt att de kan överleva i våra sydligare delar av Sverige, de kan dock inte föröka sig. Och de blir ju ganska gammla så de kan leva ganska länge efter att de blivit utsläppta.

Ricke
2007-06-05, 20:10
de kan dock inte föröka sig. Och de blir ju ganska gammla så de kan leva ganska länge efter att de blivit utsläppta.

varför kan de ej föröka sej? Det tar väl inte så lång tid för äggen o kläckas?

Tors hammare
2007-06-05, 20:18
varför kan de ej föröka sej? Det tar väl inte så lång tid för äggen o kläckas?

I Sveriges klimat kläcks inte äggen, enligt experter.

Ricke
2007-06-05, 20:29
Ok, så varmt det var idag så undrar man ju... Växt huseffekten kanske kommer ändra på det vem vet.

Tors hammare
2007-06-05, 20:36
Ok, så varmt det var idag så undrar man ju... Växt huseffekten kanske kommer ändra på det vem vet.

Jo då visst har vi varmt idag, men det skulle behöva vara minst 25 grader i ca 70 dagar för att äggen skall kläckas.

Ricke
2007-06-05, 22:15
Ja då kommer det ta ett par år innan vi har den tempen :) men det blir varmare o varmare tror redan det har varit 20dagar med 25 grader+.

Torshammare var håller du hus? Alltså bor?

Tors hammare
2007-06-07, 00:29
Ja då kommer det ta ett par år innan vi har den tempen :) men det blir varmare o varmare tror redan det har varit 20dagar med 25 grader+.

Torshammare var håller du hus? Alltså bor?

I skogen i skaraborg.