Visa fullständig version : deep sand bed
Tors hammare
2006-07-19, 11:08
Djup sand bed är något som framförallt körs i USA, men är betydligt ovanligare i Europa. De flesta "teknik nissar" brukar starkt argumentera emot systemet.
jag tycker det är en intressant variant. Vad tycker ni?
Har ni erfarenhet ?
Har själv kört med liknande system slutet 70 tal, eftersom de bottenplatter man hade på den tiden liknar detta system. Man hade förstås inget isolerat plenum på den tiden eftersom det ansågs som livsfarligt. Men med en skärm (som används nu förtiden) som skyddar det understa lagret så att djuren inte kan böka sig ner ditt så är ju risken liten att det skulle ske något haveri.
Jag kör dsb i sumpen,15-20cm finkornig sand.Inga djur som kan röra omkring(viktigt) sanden får inte röras om!! Har kört så i 5år och kommer att fortsätta med de i mitt nästa akvarie
Tors hammare
2006-07-19, 11:42
Jag kör dsb i sumpen,15-20cm finkornig sand.Inga djur som kan röra omkring(viktigt) sanden får inte röras om!! Har kört så i 5år och kommer att fortsätta med de i mitt nästa akvarie
En del hävdar att man behöver byta en femtedel av sanden per år. Hur gör du.
har aldrig rört den,vad jag förstår så är de då problemen börjar.Det finns en tråd på reefcentral om "dsb in a bucket" eller remote dsb,bra läsning
Hittade tråden:http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=595109&highlight=dsb+in+a+bucket
Tors hammare
2006-07-19, 12:17
har aldrig rört den,vad jag förstår så är de då problemen börjar.Det finns en tråd på reefcentral om "dsb in a bucket" eller remote dsb,bra läsning
Hittade tråden:http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=595109&highlight=dsb+in+a+bucket
Du har alltså aldrig rört den på fem år.
Kör du den variant som Dr. Jaubert utvecklade eller ?
Som sagt,aldrig rört den. Jaubert testade jag ett tag,fick alldeles för lågt PH.
Så nu är det bara fin sand raktigenom
Tors hammare
2006-07-19, 13:17
Som sagt,aldrig rört den. Jaubert testade jag ett tag,fick alldeles för lågt PH.
Så nu är det bara fin sand raktigenom
Vilket Ph fick du ?
Kan du beskriva hur din variant ser ut ?
Tors hammare
2006-07-20, 21:20
Intressant länk.
Vad andvänder du för sand i hinken, vanlig sand eller korallsand.
Sorry Tor,jag har glömt att svara.
jag kör en avdelning i sumpen med 15-20cm finkornig sand,en blandning av vanlig ciklidsand+aragonit.Aragoniten hjälper till att buffra PH samt KH.Finaste sanden jag kunde hitta,inga olika lager lr. liknande.
Ernie
Tors hammare
2006-07-21, 18:32
Sorry Tor,jag har glömt att svara.
jag kör en avdelning i sumpen med 15-20cm finkornig sand,en blandning av vanlig ciklidsand+aragonit.Aragoniten hjälper till att buffra PH samt KH.Finaste sanden jag kunde hitta,inga olika lager lr. liknande.
Ernie
Varför en blandning och inte enbart aragonit sand.
Vad har du för nitrit värde i akvariet.
Vet du om sandbädden tar upp fosfat ochså.
Svar ett :kostnad.svar två :vet ej,men nitrat har alltid vait omätbart.
Efter allt jag läst så verkar de som grov sand (korallkross etc) har lättare för att ta upp fosfat.Ska försöka hitta en länk,hittad:http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature
Tors hammare
2006-07-21, 18:45
Efter de resultat du kan se i länken med bilder före och efter, tycker jag det verkar som om det även påverkar fosfatnivån i akvariet.
Ja,men jag ger inte mycket för tester.Det enda jag har kollat dom senaste tre åren är,calcium,magnesium och ev: kh.
Felet dom flesta gör är att mäta ihjäl sitt akvarie,konsten är att hålla konstanta nivåer på allt,alla koraller etc. mår bäst av ..skit samma om du har 390ppm i calcium osv. så länge de e konstant.de e kanske därför jag byter vattenen gång om året???
Tors hammare
2006-07-21, 19:44
Ja,men jag ger inte mycket för tester.Det enda jag har kollat dom senaste tre åren är,calcium,magnesium och ev: kh.
Felet dom flesta gör är att mäta ihjäl sitt akvarie,konsten är att hålla konstanta nivåer på allt,alla koraller etc. mår bäst av ..skit samma om du har 390ppm i calcium osv. så länge de e konstant.de e kanske därför jag byter vattenen gång om året???
Problemet är ju också att märkerna ger olika värden.
Hej på Er alla.
Jag har skaffat en sump nu då jag tröttnade på att se alla tillbehör i karet.
Jag har ett litet utrymme i sumpen 20cm x 20cm med obegränsad höjd och
en säck Rådasand storlek 033 (mycket fin).Jag undrar nu om det är helt
galet att göra ett litet dsb eller om det bara skapar problem.
Kanske är bäst att få vara tomt??? Karet+sump innehåller 315 liter vatten totalt.
MVH
Leffe
Jag hade kört DSB,men glöm rådasand!!!! Använd fin aragonit,hjälper till att buffra Ph & Kh
Tors hammare
2006-07-27, 09:25
Hej på Er alla.
Jag har skaffat en sump nu då jag tröttnade på att se alla tillbehör i karet.
Jag har ett litet utrymme i sumpen 20cm x 20cm med obegränsad höjd och
en säck Rådasand storlek 033 (mycket fin).Jag undrar nu om det är helt
galet att göra ett litet dsb eller om det bara skapar problem.
Kanske är bäst att få vara tomt??? Karet+sump innehåller 315 liter vatten totalt.
MVH
Leffe
Om du har plats under karet så använd en salthink fylld med korallsand (aragonit), den är lätt att koppla bort om du tror att den ställer till problem (du kan mata hinken med vatten från sumpen).
Om man läser länken http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature så är det ingen större skillnad mellan de olika typerna av sandbed (i deras expriment), det ända som verkar ha betydelse är storleken på sandkornen i deras expriment fungerade fin sand 0,2 mm bäst, bla var den 17 gånger bättre på att ta bort fosfaten.
Tors hammare
2006-07-27, 10:48
Svar ett :kostnad.svar två :vet ej,men nitrat har alltid vait omätbart.
Efter allt jag läst så verkar de som grov sand (korallkross etc) har lättare för att ta upp fosfat.Ska försöka hitta en länk,hittad:http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature
Här är del två, också intressant.
http://www.advancedaquarist.com/2005/7/aafeature/view?searchterm=
Man får tacka för snabbt svar. /Tor,Ernie/
Jag skall läsa det som du tipsade om Tor.
Jag blev sugen när jag läste vad Ernie skrev om dsb.
Tyvärr hade jag redan limmat ihop sumpen så jag kunde inte anpassa
för dsb. I långa loppet och rätt skött tror jag att det måste vara rätt väg att gå med ett dsb.
MVH
Leffe
om du kollar på reefcentral så sök på dsb in a bucket
Tors hammare
2006-07-27, 16:01
Här är lite bildexmpel på hur det skulle kunna göras med en salthink.
Det är en bit in i tråden som ernie hänvisade till (DSB in a bucket)
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=595109&perpage=25&highlight=dsb%20in%20a%20bucket&pagenumber=7
Ni får scrolla en bit ner på sidan för att se bilderna. (det finns två grupper med bilder, en omgång på mitten och en omgång mot slutet av sidan.)
hejsan
jag kör också med dsb i mitt kar grovleken är 0.1-1mm grov. och i där har jag blandat ner 8kilo aragonite. har kört såhär i två år snart och aldrig haft några som helst problem med detta. men jag anser att man iallafall bör ha lite renhållningsdjur i bädden, har en sandsjöstjärna och några blue legged eremiter, allt för att få bort de lite mer farliga gifterna som kan bli. och mina mätningar i karet är sjukt bra.
kanske får bli deep sand bed senare då i mitt kar.
hejsan
jag kör också med dsb i mitt kar grovleken är 0.1-1mm grov. och i där har jag blandat ner 8kilo aragonite. har kört såhär i två år snart och aldrig haft några som helst problem med detta. men jag anser att man iallafall bör ha lite renhållningsdjur i bädden, har en sandsjöstjärna och några blue legged eremiter, allt för att få bort de lite mer farliga gifterna som kan bli. och mina mätningar i karet är sjukt bra.
Hallå Hallå
Aengus
Jag är också på gång med ett dsb i mindre format än vad du troligen kör med.
Jag undrar bara om du kan ge ungefär dina blandningsförhållanden 0,1-1,0grus
/aragonite?
Harley: blandningen är en smaksak, men jag har lite över 60 kilo grus och 8 kilo aragonite. jag köpte aragoniten bara för o se om det har nån inverkan, men jag kan inte säga nåt om det, har nog lite för lite aragonite.
Admin: klart man ska ha dsb, titta på ett barebottom kar så ser det ju hur tråkigt ut som helst, inte i närheten av naturen. tycker inte man ska va rädd för o lägga i sand i karet. men man ska hålla sig till den finkorniga, så man inte blandar i stora korallkross bitar.
OK Aengus Tack för svaret.
Jag brukar luta mig mot Leffe på JR akv/Täby
Han har alltid bra råd om man är osäker på något.
Jag får väl kolla blandningen med honom.
Jag skulle även få komma och hämta "startsatsen" där...
anledningen till att använda aragonit är att den hjälper till att buffra kh + ph.
Men ska ja va ärlig så är det marginellt.Nu använder jag bara sk. ciklidgrus i finaste storleken
caulerpa
2006-08-08, 22:59
hejsan vill bara seja att ja kör men 15cm miracel mud plus caulerpa fungerar mycke bra o ingen skummare så klart mvh caulerpa
Tors hammare
2006-08-08, 23:26
hejsan vill bara seja att ja kör men 15cm miracel mud plus caulerpa fungerar mycke bra o ingen skummare så klart mvh caulerpa
Kan de beskriva lite mer ingående hur systemet ser ut. tex har du refugium osv
Det finns info här:http://www.ecosystemaquarium.com/html/miracle.html
caulerpa
2006-09-06, 23:56
jag kör med miracel mud tycker det fungera bra men enligt vissa är det överskatat skit .har mycke bra värde då jag kommer på att mäta vilket är sällan .
caulerpa
2006-09-07, 18:50
jag glömde ju att skicka bilder men får det ej att fungera så kan ni se hur eco systems sump ser ut det finns ls miracel mud culerpa bytas till nåt som hete var bättre än caulerpa plus teknik j---la camera o dator total hopplös på sånt här lovar kommer snatrt om en tid får kalla på grannen vi hörs
Hej alla..
Ja då är man igång med att prova DSB. Får se vad det kan ge.
Det blev 15 kg finaste korallsand med ett djup av 15cm i sumpen.
Det var vad jag fick plats med. Nitratfiltret är bortkopplat. Jag fick även
en sk. startsats av Leffe på JR för att komma igång snabbare. Tack Ernie/Tor
och alla andra för goda råd.Jag återkommer med mer info när det har snurrat en tid...
Tors hammare
2006-09-08, 18:15
Hej alla..
Ja då är man igång med att prova DSB. Får se vad det kan ge.
Det blev 15 kg finaste korallsand med ett djup av 15cm i sumpen.
Det var vad jag fick plats med. Nitratfiltret är bortkopplat. Jag fick även
en sk. startsats av Leffe på JR för att komma igång snabbare. Tack Ernie/Tor
och alla andra för goda råd.Jag återkommer med mer info när det har snurrat en tid...
Vad har du för bottenyta ?
Vad för typ av startsats ?
Storlek på gruskornen ?
Vad kostar 15 kilo korallgrus ?
har du något ljus över ?
har du plenum ?
Tips:
Se upp med PH de första veckorna (den kan sjunka), men den kommer att stabiliseras.
Se till att ha så mycket rörelse av vattnet som möjligt över bädden (utan att det virvlar runt sand), enligt senare undersökningar så visar det att mer rörelse ger ett djupare skikt med biologiska processer. (enligt sprungs tredje del av reef seriern)
Vad har du för bottenyta ?
Vad för typ av startsats ?
Storlek på gruskornen ?
Vad kostar 15 kilo korallgrus ?
har du något ljus över ?
har du plenum ?
Tips:
Se upp med PH de första veckorna (den kan sjunka), men den kommer att stabiliseras.
Se till att ha så mycket rörelse av vattnet som möjligt över bädden (utan att det virvlar runt sand), enligt senare undersökningar så visar det att mer rörelse ger ett djupare skikt med biologiska processer. (enligt sprungs tredje del av reef seriern)
Jag har 2 bottenytor med en smal kanal emellan. En är 20*20 och en är 15*40
Som jag sa förut så är inte sumpen anpassad för DSB.
Vi gjorde ett bottensug ur tanken med ny LS sten i. CA:15 liter totalt+någon för mig okänd startkultur på flaska.
Storleken ligger från damm till 1,5mm.
Inget plenum eller ljus.
Gav 250 kr för allt. Det är ok tycker jag.
Tors hammare
2007-01-01, 12:30
Är det någon som vet nåt bra alternativ till korallgrus ?
Ska starta upp ett 200 liters akvarium med dsb, har köpts 60 kg korallgrus. Men jag skall även starta ett 500 liters akvarieum med dsb, jag vet att det finns de som köper nån typ av "kalkgrus" på Lantmännen, vet ni nåt om det?
gäller det lantbruksprodukter så är det ernie's område
jag har själv nu inskaffat 60 LBS kritvit micrometerstora sandkorn. hoppas att det ska fungera som dsb.
gäller det lantbruksprodukter så är det ernie's område
jag har själv nu inskaffat 60 LBS kritvit micrometerstora sandkorn. hoppas att det ska fungera som dsb.
Oj, sandkorn som är av storleksordningen tusendelar av en millimeter. :eek: Hur är sanden i konsistensen? Är det typ som vetemjöl eller? Låter som om det skulle kunna bli lite väl kompakt för en DSB, men jag är långt ifrån någon expert.
sanden är finare än ett hårtsrå. alltså nästan som lera, eller nja så fin är den väl kanske inte, men bra mycket mindre än ett strösockerkorn.
Ok, jag tror jag fattar på ett ungefär :). Man känner inte riktigt de enskilda kornen alltså, det är snarare som lera som du säger? Vad är det för fabrikat, och var är det inhandlat?
det är carib-sea.
Marine Sand - An inert, natural substrate. Recommended for
freshwater aquariums with external filtration. Very striking. Do
not use with undergravel filtration. Grain Size 0.1 - 0.3 mm.
Product #: 00820 (20 lb. bag).
Inskaffat från bl discus
Ok nu förstår jag, det var 0,1 mm inte 0,001 mm (1 mikrometer). Jag tror tryckfelsnisse var framme förut. ;) Den sanden blir säkert utmärkt till DSB.
den blir säkert perfekt,jag använder sån superfin
den har lagt en dimma i karet som inte är av denna världen.
Lägg i lite ls,det brukar binda dammet rätt så bra
gruset har åkt ur karet. dimman hade inte lättat efter 8 timmar med stillastående pumpar så det fanns inget annat att göra.
420l Hobbyglädje
2007-01-10, 13:25
vad har du för alternativa planer på sand nu då?
som dig putte, större aragonitkorn som buffrar ph och kh. det blir ganska snyggt även om den är beige.
claes, du får inte ha så bråttom jag hade ett stående en vecka innan de klarnade
ja, men jag kan ju bara misstänka vad som skulle hänt när om jag skulle satt igång pumpen. jag hade fått kontinuerlig snöstorm.
det hade du inte fått, det måste få en chans att lägga sej, kan ju som sagt var ta ett tag, inte ha bråttom;)
gruset har åkt ur karet. dimman hade inte lättat efter 8 timmar med stillastående pumpar så det fanns inget annat att göra.
Jag börjar faktiskt reta mig på dig lite grann! Vadå inget annat att göra? Tålamod? Inte ett smack.! Du kommer aldrig att lyckas med ett saltvattensakvarium om du aldrig ger det tid. En pump med skumpatron/vadd skulle ha hjälpt dig för att få vattnet klarare fortare. Sätt igång karet och låt det vara ifred så mycket som möjligt.
Tors hammare
2007-04-22, 12:02
Jag börjar faktiskt reta mig på dig lite grann! Vadå inget annat att göra? Tålamod? Inte ett smack.! Du kommer aldrig att lyckas med ett saltvattensakvarium om du aldrig ger det tid. En pump med skumpatron/vadd skulle ha hjälpt dig för att få vattnet klarare fortare. Sätt igång karet och låt det vara ifred så mycket som möjligt.
Kan inte sägas för få gånger: Tålamod tålamod tålamod osv
håller med Jörgen här, allt måste få sin tid , du slänger bara en massa pengar i sjön.det är tråkigt att vänta men tyvärr finns inga genvägar,klart
att det funkar med sanden, du är inte den förste som använder den.
Håller med!.
tänk på att det är känsliga djur du håller på med, då kan man inte ha dåligt tålamod och göra stora förändringar konstant.
jag "skiter" i karet nu så det får ta sin tid.
har mycket annat att göra nu så karet ligger på väntan.
Mr Cheezy
2007-04-23, 08:20
ja låt det ta sin tid. men va ska du göra med djuren du har så länge? har inte du en anemon m.m dessa är ju ganska krävande.
jag har 2 akvarium. djuren får bo i det andra så länge.
Tors hammare
2007-04-23, 18:15
jag har 2 akvarium. djuren får bo i det andra så länge.
Har du 2 akvarier ?
storlek, vad för teknik osv har du i det.
ett 240L och ett 375L.
har all teknik till det stora. 2 skummare och en drös av pumpar uvc etc.
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.