handdator

Visa fullständig version : vattenbyte

joda
2007-03-31, 19:33
jag undrar varför man skall göra t.ex 10%'iga vattenbyten då och då...? det fylls ju på med vatten ständigt från påfyllnadskaret med tanke på att det dunstar en hel del så det kommer ju i nytt vatten lite hela tiden...eller har jag fel ?

//jonatan

crille
2007-03-31, 19:52
du får ut lite skit, och får i 10& välbalanserat vatten,jag har kört vattenbyten
i tre år,men för ett halvår sen beslöt jag att köra utan byten. tycker att det blivit positivt, mindre alger jämnare PH KH, har inte märkt något negativt än.

joda
2007-03-31, 20:21
du får ut lite skit, och får i 10& välbalanserat vatten,jag har kört vattenbyten
i tre år,men för ett halvår sen beslöt jag att köra utan byten. tycker att det blivit positivt, mindre alger jämnare PH KH, har inte märkt något negativt än.

jo det där med att man får ut lite skit köper jag men att det skulle bli mer välbalanserat låter ju lite tveksamt eftersom du själv säger att du fått jämnare både ph och kh... och att du sen fått mindre alger måste väl oxå betyda att du har ett MER välbalanserat system nu utan vattenbytena ?

//jonatan

pimo
2007-03-31, 20:36
Vattnet blir väl välbalanserat på så vis att "nytt" vatten har perfekta värden om du har ett bra salt.

Jag har slarvat lite med vattenbyten, men då har jag inte heller tillsatt med än ca och kh, men nu när jag gjort ett par stora vattenbyten och börjat köra varje vecka ser korallerna jätteglada ut!

Ska man köra utan byten så TROR jag att det är viktigt att man vet vad man gör och har bra koll på alla ämnen + ser till att ha tillsatser för allt som man annars får med saltet.

crille
2007-03-31, 20:42
japp, jag tror att det är bättre utan byte, men när du blandar nytt saltvatten är det perfekt rent kemiskt, men det är många andra parametrar att tänka på.
vilket som är rätt vete f-n.:D

joda
2007-03-31, 20:57
ok... så när man är nybörjare så är det säkrast att köra med vattenbyten då kanske... för det tar ju ett tag innan man blir proffs på det där med kemin... eller rättare sagt så tar det ett tag innan man fattar nått överhuvudtaget...:D

vi kör med reef crystals salt och det ska ju innehålla mycket smått och gott så det är kanske smartast att göra regelbundna byten då...

//jonatan

acuario
2007-04-01, 08:04
jag undrar varför man skall göra t.ex 10%'iga vattenbyten då och då...? det fylls ju på med vatten ständigt från påfyllnadskaret med tanke på att det dunstar en hel del så det kommer ju i nytt vatten lite hela tiden...eller har jag fel ?

//jonatan

Det är bara rent H2O som dunstar och man ersätter detta med osmosvatten så summan av kardemumman är ingen förändring alls om du inte har tillfört något i osmosvattnet.

Vattenbyten är otroligt viktigt, Man får in spårämnen och dyl, Varje gång efter ett vattenbyte så ser jag skillnad, korallerna färgar ut bättre. Man kan ju tror att man kan hälla i en massa spårämnen färdigköpt på flaska men det är inte samma sak, inget verkar kunna ersätta ett vattenbyte.

DaTrucka
2007-04-01, 08:49
Jag är ju oxå ny som "saltvattenkemist", och jag håller med acuario i detta fall.
I början körde jag utan byten i några månader, första månaden växte och frodades karet bra men efter ett tag började tillväxten avta på på koraller och kalkalger, trots tillsatser av ca, mg och kh, inga spårämnen dock, förutom det som medföljer Tropic Marines tillsatser. Nu kör jag med 5%-10% vattenbyte i månaden och tycker att det växer bättre och koraller börjar färga ut bättre.
Om det är tillfälligheter vet jag inte.

joda
2007-04-01, 09:09
Jag är ju oxå ny som "saltvattenkemist", och jag håller med acuario i detta fall.
I början körde jag utan byten i några månader, första månaden växte och frodades karet bra men efter ett tag började tillväxten avta på på koraller och kalkalger, trots tillsatser av ca, mg och kh, inga spårämnen dock, förutom det som medföljer Tropic Marines tillsatser. Nu kör jag med 5%-10% vattenbyte i månaden och tycker att det växer bättre och koraller börjar färga ut bättre.
Om det är tillfälligheter vet jag inte.

japp... jag är med nu... jörgens svar fick mig att förstå det viktiga i vattenbytena...

crille
2007-04-01, 13:24
många som lyckas bra med acroporor, byter mycket vatten, så visst måste det vara bra,men jag har som sagt testat utan vattenbyten ett tag,eftersom jag haft problem med bryopsis,dom verkade trivas när dom fick nytt vatten

joda
2007-04-01, 13:42
många som lyckas bra med acroporor, byter mycket vatten, så visst måste det vara bra,men jag har som sagt testat utan vattenbyten ett tag,eftersom jag haft problem med bryopsis,dom verkade trivas när dom fick nytt vatten

oki... man får väl testa sig fram helt enkelt... och ni som är erfarna vet ju oxå hur ni ska gå till väga med tillsatser mm vilket jag som nybörjare inte har nån direkt koll på men jag lär mig väl sakta med säkert...:)
så jag gör nog så att jag håller mig till regelbundna vattenbyten i fortsättningen...
//jonatan

Tors hammare
2007-04-02, 12:06
Vattenbyten är otroligt viktigt, Man får in spårämnen och dyl, Varje gång efter ett vattenbyte så ser jag skillnad, korallerna färgar ut bättre. Man kan ju tror att man kan hälla i en massa spårämnen färdigköpt på flaska men det är inte samma sak, inget verkar kunna ersätta ett vattenbyte.

Håller med fullt ut.

Som någon nämner så kan det bli problem om man man har tex mycket silikat, men det finns ju filter som löser detta.
Jag har själv ett silikat filter kopplad efter osmosen, som har löst silikat problemet.

joda
2007-04-02, 20:44
Håller med fullt ut.

Som någon nämner så kan det bli problem om man man har tex mycket silikat, men det finns ju filter som löser detta.
Jag har själv ett silikat filter kopplad efter osmosen, som har löst silikat problemet.

japp... silikatfilter står med på "måste skaffa listan" :)... så det kommer vi att köpa ett så småningom...