handdator

Visa fullständig version : Phosphate Reactor/ Filter

joda
2007-03-26, 21:07
jag gjorde en liten chansning på ebay nu igen och vann ett fosfat-filter som jag fick betala 219:- för... frakten från england gick på 59:- och då fick jag den hem till dörren... där har svenska postverket nått att bita i...:)

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=160094209391

fick hem den idag så jag bytte ut min nylonpåse med biophos 2 i och ersatte den med det här filtret/reaktor istället och kopplade in en maxijet 1200 till den och fick ett flöde som verkar vara helt perfekt... det cirkulerar runt riktigt bra tycker jag, körde först med den 2cm tjocka filtermattan som medföljde + att jag satte dit ett finmaskigt nät för att inte riskera att det stod en kaskad med biophos ur den innan jag hade testat men det cirkularar så perfekt så jag behövde inte nätet så det tog jag bort och kör enbart med filtermattan som följde med...
vet inte om det här filtret funkar bra till andra finkornigare fosfat medel med till biophos 2 som är ganska så grovkorningt verkar det kanon... och jag tror att det blir lite mer effektivt att köra det så här än i nylonpåsen för nu rör det ju på sig på ett helt annat sätt...
ska köra det ett tag så kan jag berätta sen hur det funkar i längden... just nu så har jag bara kört det i ca 10 timmar...
kan tänka mig att det här filtret även kan funka till sand, kol, zeolith mm.

486

saxmark
2007-03-27, 01:10
Blä!.. En ny variant av det emmineta filtret som en kund till mig tog fram.. ;).. Well.. Det kommer att funka perfekt.. Jag vet inte hur det är med den grovkorniga rowan som ni kör med.. Men den finkorniga som jag kör (körde med tills jag fick fimpa mitt filter till fördel för marko) med så svävar den som en svärm i röret. Antar att det är strömmen över mediat som räknas även i detta fallet..

joda
2007-03-27, 02:19
Blä!.. En ny variant av det emmineta filtret som en kund till mig tog fram.. ;).. Well.. Det kommer att funka perfekt.. Jag vet inte hur det är med den grovkorniga rowan som ni kör med.. Men den finkorniga som jag kör (körde med tills jag fick fimpa mitt filter till fördel för marko) med så svävar den som en svärm i röret. Antar att det är strömmen över mediat som räknas även i detta fallet..

haha... det finns fördelar och nackdelar med allt vet du väl...;)

... och en av fördelarna med "markos filter :) " är ju att det är större än det här jag köpte, det här är bara 5cm i diameter medans det du "hade" är 8cm så det är ju lite skillnad och att båda kopplingarna sitter ovanpå... det underlättar ju en del om man ska seriekoppla det med flera stycken...

hade jag haft nått finkornigare medel i så vet jag faktiskt inte hur det här skulle funka, det kan ju vara så att det funkar så bra med "svävningen" tack vare att det är lite tyngre korn... men jag kommer nog att köra med biophos 2 i fortsättningen oxå för jag tycker att det funkar kanon ( har iof inte testat nått annat men varför byta när man har nått som funkar bra...;))

joda
2007-04-15, 16:25
jag körde med det här filtret i ca 1½ vecka och testade på lite olika sätt med biophos2 i och kan nu säga att det funkar INTE...
det kanske hade funkat med en starkare pump, jag körde med en power jet 1200...
så nu hänger det och dinglar en nylonpåse i sumpen igen istället...
men då har jag ju iaf testat...:)
//jonatan