Visa fullständig version : Bruna slemalger?
Hej har en fråga om alger, vad är detta för någon alg? Hur blir jag av med den?
Jag har detta på två ställen i karet, dels på en fläck på stenarna, ca en decimeter stor, dels på botten ca 4cm x 1,5 cm. Dom känns slemmiga och hänger ihop. Det är lätt att suga bort det men dom kommer tillbaka på samma ställe hela tiden.
MvH
Appen
du kanske har dålig cirkulation precis på den platsen? om det är bara där dom kommer hela tiden,
Det där låter (och ser ut) precis som cyanobakterier. Jag har dock ingen erfarenhet själv, så någon "gammal räv" får gärna uttala sig.
420l Hobbyglädje
2007-03-07, 11:56
Jag håller med hultis. De brukar försvinna om man ökar cirkulationen på just den platsen. Vad de kommer av vet jag dock inte.
Hmmm tror inte satt det är dålig cirkulation i karet. Har en Resun Wawe och cirkulerar 2500 liter till sumpen, karet är på 200 liter.
Nitrat = 0
Fosfat = 0
Enligt Salifert prover.
MvH
Appen
420l Hobbyglädje
2007-03-07, 12:34
du har ingen ficka i cirk just där? annars vet jag inte vad det kan bero på eller hur du kan få bort det.
om du har lite salt hemma eller nåt annat i pulverform kan du hälla i lite för att se hur det strömmar genom karet?
Hej, jag ser hur algerna/Cyano vajar så gööt i strömen. Men jag skall testa och slänga i en pump till har en koralia liggande.
Nuvarande cirkulation är ju ganska hög redan :-) genomsnitt är ju ca 10.000 L/h i ett 200 liters.
MvH
Appen
om du har lite salt hemma eller nåt annat i pulverform kan du hälla i lite för att se hur det strömmar genom karet?
Salt är verkligen ingen bra idé för om det hamnar på koraller så dödar saltet korallvävnad
Hej, jag ser hur algerna/Cyano vajar så gööt i strömen. Men jag skall testa och slänga i en pump till har en koralia liggande.
Nuvarande cirkulation är ju ganska hög redan :-) genomsnitt är ju ca 10.000 L/h i ett 200 liters.
MvH
Appen
Aqua medic Anti red har fungerat för mig utan några som helst problem.
Salt är verkligen ingen bra idé för om det hamnar på koraller så dödar saltet korallvävnad
jo det är en lite risk med saltet, borde inte ha rekomenderat det.. gjorde det bara för att jag har haft turen på min sida, med det gäller väl alla pulver så som mg och ca oxå i dom koncentrationerna?
sorry för det och detta off topic :(
Tors hammare
2007-03-08, 23:13
Aqua medic Anti red har fungerat för mig utan några som helst problem.
Kan instämma, fungerade utmärkt för mig också.
DaTrucka
2007-04-06, 08:53
Skakar liv i denna tråd igen.
Jag har fått problem med cyano och lite kiselalger helt plötsligt.
Troligen är det silikater i påfyllningsvattnet från osmosen.
Har inget silikattest än, så kan inte testa detta.
Funderar på att skaffa
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=374&sub=0&page=1
Denna ska tydligen ta bort silikater ur akvarievattnet.
eller
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=29&sub=0&page=2
Tar bort silikaterna från osmosvattnet.
Viket rekommenderar ni?
Båda kanske?
Har börjat med kalkvatten för en vecka sedan, läste mig till att skiten tydligen kan försvinna med det. Tycker mig de att det inte ökar längre iaf.
Värdena som jag kunnat testa:
Ph 8,3
Kh 8
Ca 380
Mg 1350
Po4 <0,03
No3 <0,2
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.