handdator

Visa fullständig version : Artemia

420l Hobbyglädje
2007-02-26, 05:27
Jag hade tänkt börja kläcka artemia.
frågan är vilket som är bäst, att kläcka dem i huvudkaret eller i ett separat kar jag har?
Kan man berika dem isf om de går i ett eget kar? (jag såg att det fanns näring till dem).
Eftersom att vi kör saltvatten och det kommer in även i kläckaren måste man då ha med salt till den? (spec salthalt?)
Är det någon som har erfarenhet av att "odla" själv?

DaTrucka
2007-02-26, 08:37
Jag kläcker själv i en kläckare, med salthalt på ca1,015, dessa silar jag, häller sedan ner i karet.
Ibland låter jag dom gå i vitlök (en pressad kapsel i silen eller kläckaren) någon timme innan jag häller dom i karet.

Har ingen erfarenhet av att dra upp till full storlek.
Men vad jag läst om det så kör dom flesta ett litet eget kar till artemian, som matas med någon typ av plankton.
En del har jag hört kör med hatch'n feeder, då har du kontinuerlig ström an nykläckt artemia.

Capote
2007-02-26, 23:56
Jag kör med vanligt akvarievatten i min kläckare. Funkar utmärkt. Sen låter jag dem gå i ett litet akvarium där jag skördar till det riktiga akvariet varje dag. Jag har alltså olika generationer som rinner ut i akvariet.
Artemia är vad de äter. Är näringsrika som naupulii, men måste sedan matas för att få någotsånär vettiga näringsnivåer. Jag matar med phytoplankton. Man kan öka på näringsinnehållet men då bör man sila av och låta artemian gå i näringslösning t.ex.selco innan man tillsätter den till burken. Man pajar vattnet i reaktorn om man häller i det där. Jag låter mina artemia gå tillsammans med tiggerpods och det funkar fint än så länge.

Hatch and feeder fick jag inte att funka. Den gav alldeles för låg densitet av artemia, så jag har bytt till en vanlig traditionell (luftdriven)

Tors hammare
2007-02-27, 14:04
Djurplankton och växtplankton reaktorer typ GroTech eller Aqua Medic Är det nån som provat dem ?

DaTrucka
2007-02-28, 08:23
Någon som vet den optimala saliniteten och temperaturen till kläckning av artemia?
Använder ni osmosvatten?

Ni som drar upp till full storlek,
har ni salt i odlingskaret (hur mycket)?
vad matar ni med?

Tors hammare
2007-02-28, 12:50
Den optimala temp 25-26 grader, enligt det märke jag använder.

Enligt boken Levande foder för akvariefiskar av Larsen, så är det viktigt att vattnet är klorfritt och bästa temp enligt honom är 25 - 26 grader. Det står att om man skall födaupp artemia, bör densiteten ligga på 1,025 - 1,030. Boken är ganska gammal utgiven 1976.

I boken Natural reef aquariums Tullock, står det att det skall vara RO vatten, men inget om temp eller densitet.

saxmark
2007-02-28, 13:48
Djurplankton och växtplankton reaktorer typ GroTech eller Aqua Medic Är det nån som provat dem ?

Är lite sugen på att bygga en reaktor av samma typ som Aquamedics, Borde funka med filterpluggarna som marinakvariet har (som jag sålde tidigare) och som ljuskälla hade jag tänkt att använda min 250w:s MH.. Ända problemen som jag har stött på i min teroi är att få in nytt vatten, jag vill ju ta akvarievatten som jag kör genom ett filter för att slippa zooplankton och sedan vill jag pumpa in algsoppan i min artemiatank.. Eller skall man bygga som alla andra med petflaskor och skopa manuellt ?.. Capote är väl den enda som jag vet här som kör med levande.. Skall man satsa på att få det automagiskt eller gör man sig själv bara en björntjänst ?.. Tanken med automagi är att få det mer stabilt och mindre underhållskrävande..

Tors hammare
2007-02-28, 14:22
Är lite sugen på att bygga en reaktor av samma typ som Aquamedics, Borde funka med filterpluggarna som marinakvariet har (som jag sålde tidigare) och som ljuskälla hade jag tänkt att använda min 250w:s MH.. Ända problemen som jag har stött på i min teroi är att få in nytt vatten, jag vill ju ta akvarievatten som jag kör genom ett filter för att slippa zooplankton och sedan vill jag pumpa in algsoppan i min artemiatank.. Eller skall man bygga som alla andra med petflaskor och skopa manuellt ?.. Capote är väl den enda som jag vet här som kör med levande.. Skall man satsa på att få det automagiskt eller gör man sig själv bara en björntjänst ?.. Tanken med automagi är att få det mer stabilt och mindre underhållskrävande..

Om du använder ett osmosfilter (då får du ju inte med några djurplankton som förstör hela växtplankton kulturen) så kan du ta vatten från akvariet till växtplankton reaktorn, sen låter du genom överrining vattnet flöda till djurplankton reaktorn, som också har en överrining fast ner till akvariet. Jag har aldrig prövat detta system så jag vet inte hur bra det fungerar och det är inte min ide jag har läst en beskrivning av det någonstans.

Själv har jag bara erfarenhet från system som jag tillverkat av petflasker.

Som belysning till växtplankton reaktorn tror du inte det räcker med ett lysrör, tex ett rör för att driva upp växter. ?

420l Hobbyglädje
2007-02-28, 18:59
Det är väldigt intressanta funderingar ni har.
Det ska bli kul o se vad ni kommer fram till och hur ni löser allt.

Tors hammare
2007-02-28, 20:10
Ja det vore intressant att pröva varianten som jag beskriver i inlägg 8, men det skule väl bli en ganska dyrbar historia.
Det går ju att bygga själv i och för sig.

saxmark
2007-03-11, 13:59
Om du använder ett osmosfilter (då får du ju inte med några djurplankton som förstör hela växtplankton kulturen) så kan du ta vatten från akvariet till växtplankton reaktorn, sen låter du genom överrining vattnet flöda till djurplankton reaktorn, som också har en överrining fast ner till akvariet. Jag har aldrig prövat detta system så jag vet inte hur bra det fungerar och det är inte min ide jag har läst en beskrivning av det någonstans.

Själv har jag bara erfarenhet från system som jag tillverkat av petflasker.

Som belysning till växtplankton reaktorn tror du inte det räcker med ett lysrör, tex ett rör för att driva upp växter. ?

Har lurat på detta och läst om osmosen tidigare.. Man det krävs ju en del tryck antar jag för att pressa vattnet igenom filtren.. Jag lurade på ett batteri av filterpluggar, grovt till finare och slutligen det system som du syftade på.. Akvarievatten -> Algsoppa -> Zooplankton -> Akvariet..

Angående lysröret så tror jag det funkar utmärkt. Men jag har redan mh:n i drift så det skulle bli "gratis" så att säga.. :)..

Annars så skulle jag nog beställa mig en lågenergilampa på ebboflod.. Duger det till haschodlarna så funkar det för mig som jag brukar säga.

Jag skall kolla lite på filterbiten och sedan blir det nog åka av. Postar lite bilder när vi kommer dit.