handdator

Visa fullständig version : Saltvattensakvarium 125L komplett

Drullputt
2006-07-08, 18:32
MP Eheim 125L möbelkar
TerraNova Beast 400 skummare
Marea Stream 4400l/h
3*20w T8 belysning
Har byggt in en 90mm fläkt på ovansidan för kylning.
Slammsug (hävert)
Ca 15kg Instant Ocean salt kvar i hinken
Aquarium Systems saltmätare (vipparm)
Vattentester: nitrit, nitrat, fosfat, calcium, Ph, Kh.
Termometer, algskrapa diverse hemmagjorda "verktyg"
Rowaphos, Nollnitrat
Har även en oanvänd osmos, Aquatic Nature Antarctica 120 med nitratfilter som kan köpas till.

Levande:
40kg levande sten
2st clownfiskar Amphiprion Ocellaris
2st Putsarräkor Lysmata Amboinensis
8st Astraea sniglar
6st eremiter
3st Sinularia koraller
Röda skivanemoner
2st stora rörmaskar 6-7cm "krona"

Byte mot bra bärbar dator är av intresse.

Säljs endast komplett eller att samma person köper allt levande. Annars EJ i
delar !!
Skickas inte !!

070-2148852
rekan_83@hotmail.com

420l Hobbyglädje
2006-07-08, 18:42
Hej. Blir det uppgradering till ett större kar nu då?
Jag hoppas inte du komer lämna hobbyn iaf, iof så är nog chansen liten då man fastnar i salta träsket till slut =).

Drullputt
2006-07-08, 20:17
Blir tyvärr nedläggning ett tag iaf.
Denna hobby har inget annat gjort än jävlats sen dag ett, slutar jag inte nu är risken stor att jag drar en hammare i karet :)

420l Hobbyglädje
2006-07-08, 20:51
aj då det var surt. vågar man fråga vad det är som jävlats isf? det känns som att det ska ganska mycket till för att man ska lägga ner karet helt. Får väl se hur det blir sedan framöver när suget kommer tillbaka =)

Drullputt
2006-07-08, 20:55
Sneglar redan på ett komplett nano, typ dom JBJ karen dom kör i amerika.
Blir väl ett sånt framåt vintern när det blir mörkt, kallt och tråkigt.

420l Hobbyglädje
2006-07-08, 20:56
ah det är ju bättre än inget iaf =). man behöver något vackert och ljust som lyser upp tillvaron hemma under vintern då det är som du säger att allt är mörkt och kallt =).

420l Hobbyglädje
2006-07-15, 17:31
Hej. har du fått sålt karet? jag hoppas verkligen du kommer tillbaka till hobbyn även om det är i form av nano. det är bättre än inget iaf. som jag sagt innan. detta är en hobby man inte släpper hur lätt som helst (jag vet). men det är oftast mycket som ska prioriteras =). Ha det gött
Mvh //Putte

peppz
2006-07-16, 15:25
Hm.
Asså tror du nano är enklare eller? :)

420l Hobbyglädje
2006-07-17, 16:55
Nanon är så mycket svårare än ett stort kar. Det är som med allt annat, har du inte tiden till det så är det inte lönt att ens försöka. Har du däremot tid och tur så kan du få ett nano att bli grymt snyggt.
Själv strävar jag efter de stora karen så nano lämnar jag till andra.

420l Hobbyglädje
2006-07-17, 17:22
Drullputt.
Hur går det med karet? Har du fått sålt det som du ville?

Tors hammare
2006-07-17, 22:23
Nanon är så mycket svårare än ett stort kar. Det är som med allt annat, har du inte tiden till det så är det inte lönt att ens försöka. Har du däremot tid och tur så kan du få ett nano att bli grymt snyggt.
Själv strävar jag efter de stora karen så nano lämnar jag till andra.

Japp precis min åsikt.

Kan lägga till att i ett nano finns det inga utrymmen för misstag.

420l Hobbyglädje
2006-08-04, 21:15
Japp precis min åsikt.

Kan lägga till att i ett nano finns det inga utrymmen för misstag.

precis!!!! Skall man satsa på ett nano så är det ett måste att man kollar allt mer än på ett stort kar.
Nr 2 blir att man verkligen vet hur man sköter ett saltvattenskar.
Nr 3 blir att man inte har mer att göra än att man har tid till ett nano.
Nr 4 är att man skall ha intresse för det och verkligen vill satsa på denna hobby då den tar mycket tid. (faktum)
Jag personligen har inte kört nano då jag anser att det är ett för stort projekt för min del då jag brister på nr 3 då jag knappast har tid för ett nano, men som sagt jag är ute efter de stora karen =). Det är synd att det inte finns fler som bor någorlunda nära Nässjö, men å andra sidan så är mil inget som har hindrat mig förr och inte nu =). (Då man ofta är långväga på vägarna)

på tal om det, vart bor medlemmarna?

420l Hobbyglädje
2006-08-04, 22:08
Drullputt. jag har 2 frågor till dig. ett vilka sinularior är det du har? 2. är du helt säker på att du inte skickar? jag är grymt intresserad av sinularia då de är grymt snygga, men skickar du inte så förstår jag det. måste ju fråga iaf, jag kan ju inte få mer än nej. någon annan närmre isf med olika sinularia?

admin
2006-08-05, 09:31
hej på er alla!

har haft tanken på att starta upp ett nanokar att ha stenkoraller eller mjukisar i enbart. alltså utan annat i.
priset skulle bli lågt och det blir ju lätt att sköta om.

420l Hobbyglädje
2006-08-05, 16:58
hej på er alla!

har haft tanken på att starta upp ett nanokar att ha stenkoraller eller mjukisar i enbart. alltså utan annat i.
priset skulle bli lågt och det blir ju lätt att sköta om.

hur hade du tänkt att få det och fungera i praktiken då? "lätt att sköta om?". Som sagt innan det är ett extremt litet system och det finns inte plats för några misstag.
I mina öron låter det inte som en så lyckad idé men allt kan motbevisas, oftast iaf =).

admin
2006-08-05, 19:03
vattenbyten och användning av det bästa saltet med alla spårämnen som behövs. med bara stenkoraller borde det inte vara några problem.

420l Hobbyglädje
2006-08-05, 23:25
vattenbyten och användning av det bästa saltet med alla spårämnen som behövs. med bara stenkoraller borde det inte vara några problem.

eftersom stenkoraller kräver mycket ljus och en bieffekt av ljus är att det blir för varmt i vattnet isf då det är så få liter som värms upp.
Jag vet inte om något salt än iaf som ligger på 400ppm i kalk vilket innebär att byter du vatten ofta så kommer Kh knappt sjunka vilket gör att det blir väldigt svårt att höja kalkhalten som sänks när du byter vatten. det blir detsamma som att hälla ut kalket direkt i avloppet.
Det du tillsätter tömmer du ut när du gör nytt vattenbyte.
jag vet inte det kan fungera men jag tror inte på idéen iaf.

admin
2006-08-06, 09:07
ok.

Drullputt
2006-09-03, 08:32
Allt är sålt sen några veckor tillbaka, så annonsen kan tas bort av admin.
Har dock börjat klia i fingrarna nått enormt på senaste tiden efter ett saltkar igen. Kommer ju bli mörkt å ruttet hela vintern utan ett kar att titta och pyssla med. Stor risk att jag startar upp ett igen...