Visa fullständig version : Osmostank/Saltvatten/Karrantän
Stefan_A
2007-02-18, 00:35
Hmm... har ett 100l(aluram) som jag inte använder mig av som jag fick en lite tanke till att kunna ha ovan nämnda funktion till. Dock är jag lite konfuderad om uppdelningen.
Hur mkt bör jag dela av till resp fack tycker ni?
De delar/fack jag har funderingar på är då alltså:
Osmosvatten till aut-påfyllning
Nytt saltvatten för iordningställande vid vattenbyte
Ev. karrantän delÖvrig information att veta är att jag kommer ha ett huvudkar på 112l + sump. Fråga om ni undrar/kommer på ngt jag inte tänkt på.
Du har iofs en fin tanke här.. Men personligen så tycker jag som följer..
Osmosvatten till automatpåfyllining är smidigare att ha i en dunk, man slipper avdunstningen på det viset..
Nytt saltvatten, blandar vi i en separat hink för att slippa utfällningar i karet som sliter på pumpar, sätter igen sten etc etc..
Karantänskar är smidigt att ha helt åtskilt från ditt huvudkar för att slippa risken med att få över parasiter etc..
--
Sedan som svar på din fråga..
Osmosvattenpåfyllningen - Gör den på så många liter att du klarar dig upp till 5 dagar.. En gissning är ca 3 liter / dag = 15L..
Blandningsdelen - Finns många skolor här.. En del rekomenderar vattenbyten på 10% 1 gång per vecka.. Så där behöver du ett fack på ca 15L också..
Karantänsdelen - Denna är lite knivigare.. Jag vet att stig på saltvattensguiden gör med en UVC på nedstigande vatten i sumpen för att förhindra spridning mellan kar.. Jag hade gjort en karantänsdel med en ytavrinning som fick gå via en uvc och tillbaka till sumpen..
Hoppas att jag inte snurrat bort mig själv nu bland alla tankar och funderingar.. Du kan väl hojta till om du tycker att jag haft otur när jag tänkt.. :)
Stefan_A
2007-03-12, 06:03
Du har iofs en fin tanke här.. Men personligen så tycker jag som följer..
Osmosvatten till automatpåfyllining är smidigare att ha i en dunk, man slipper avdunstningen på det viset..
Nytt saltvatten, blandar vi i en separat hink för att slippa utfällningar i karet som sliter på pumpar, sätter igen sten etc etc..
Karantänskar är smidigt att ha helt åtskilt från ditt huvudkar för att slippa risken med att få över parasiter etc..
--
Sedan som svar på din fråga..
Osmosvattenpåfyllningen - Gör den på så många liter att du klarar dig upp till 5 dagar.. En gissning är ca 3 liter / dag = 15L..
Blandningsdelen - Finns många skolor här.. En del rekomenderar vattenbyten på 10% 1 gång per vecka.. Så där behöver du ett fack på ca 15L också..
Karantänsdelen - Denna är lite knivigare.. Jag vet att stig på saltvattensguiden gör med en UVC på nedstigande vatten i sumpen för att förhindra spridning mellan kar.. Jag hade gjort en karantänsdel med en ytavrinning som fick gå via en uvc och tillbaka till sumpen..
Hoppas att jag inte snurrat bort mig själv nu bland alla tankar och funderingar.. Du kan väl hojta till om du tycker att jag haft otur när jag tänkt.. :)
Tack, det är ju inte fel att ha en fin tanke.:D
Tycker nog att du förklarade dig bra, inga konstigheter vad jag såg. Ja eftersom jag ändå står still i nu läget gör det ju inget att du "grusade" mina planer lite. För man vill ju inte göra ngt som man inte kommer vara nöjd med senare. Kanske helt enkelt skall/bör vänta till jag är i drift och ser vad som går åt, samt vad som är smidigast.
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.