Visa fullständig version : Co 2 (kalkreaktor) miljöaspekt
Tors hammare
2007-02-13, 13:49
Funderade lite på vad det kan innebära för oss som kör med kalreaktor och co2. Nu ner man börjar ta co2 utsläppen allt allvarligare, kommer det att bli besvärligt att få tag i co2 ?
Det finns ju naturligtvis alternativ tex inlägg 18 i denna länk http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=3165#post3165
men jag tycker det är smidigt med min kalkreaktor.
Vad tror ni ?
Det tror jag inte, den mängd som vi använder är ju en spott i havet mot när du sätter dig i bilen. Det som du använder till akvariet på ett år är vad bilen spottar ut sig efter ett par mil.
2km bil motsvar väl omkring 1 månads cO2 tror jag.
Tors hammare
2007-02-13, 14:44
Det tror jag inte, den mängd som vi använder är ju en spott i havet mot när du sätter dig i bilen. Det som du använder till akvariet på ett år är vad bilen spottar ut sig efter ett par mil.
Ja, det håller jag med om. Problemet som jag ser är politiker/tjänstemän som får för sig att begränsa användningen av kolsyran.
Förmodligen kommer det inte att påverka mig, men det roade mig att fundera lite över problemet.
Sen finns det ju dom som funderar på att köra nitratfiltrets vatten genom kalkreaktorn för att slippa co2 tuben. Men jag är väldigt skeptisk till att det skulle fungera på ett tillfredställande sätt ? Tex är flödet genom reaktorn tillräckligt, om du kör direkt från nitratfiltret vars flöde ju bara skall droppa, och är ph värdet tillräckligt lågt ?
Föresten kan jag gå och mäta PH värdet nu.
ernie hade en ritning på ett kombifilter har jag för mig som såg intressant ut men en kammare med svavelkulor och en kammare med kalkmedia och den sista var en klarvattenkammare.
Tors hammare
2007-02-13, 14:56
Ph i mitt niratfilter låg på 7,2, nu var flödet i och för sig lite för snabbt men jag har justerat det och gör en ny mätning i morgon.
acuario, vet du om han fick det att fungera ?
När jag läste manualen till mitt nitratfilter så står det faktiskt att man kan koppla ett rör med kalkgranulat till utflödet på filtret, men jag är ändå väldigt tveksam till hur bra det fungerar.
Hej Tor
Filtret fungerar bra ,men allteftersom nitraten minskar ökar PH ,mindre calcium ut.Spårämnen däremot verkar det som löser ut även vid högre PH. Men jag skall bygga ett större för att se hur de funkar,man måste anpassa filtret efter vattenvolym.1liter sulfurkulor per 100liter vatten,så jag behöver ung.6liter svavel vilket innebär att jag kan köra ett flöde på 5-6l/tim
Jag har kört med att vattnet från Nitratfitret går igenom ett filter med kalk i 4 månader. Funkar kanon, har inte doserat någon extra kalk under hela tiden. Kalkhalt i karet ligger ~450, Magnesium ~1450, KH ~8.
pH på utgående vatten från "kalkfilter" ~7,8.
MvH
Appen
Här finns mer info
http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.html
Tors hammare
2007-02-13, 17:18
Jag har kört med att vattnet från Nitratfitret går igenom ett filter med kalk i 4 månader. Funkar kanon, har inte doserat någon extra kalk under hela tiden. Kalkhalt i karet ligger ~450, Magnesium ~1450, KH ~8.
pH på utgående vatten från "kalkfilter" ~7,8.
MvH
Appen
Ok där ser man.
Vad har du för storlek på akvariet och hur mycket kalkalger och koraller har du ? Det avgör ju som sagt åtgången på calcium åtgången och KH nivån.
Tors hammare
2007-02-13, 17:20
Hej Tor
Filtret fungerar bra ,men allteftersom nitraten minskar ökar PH ,mindre calcium ut.Spårämnen däremot verkar det som löser ut även vid högre PH. Men jag skall bygga ett större för att se hur de funkar,man måste anpassa filtret efter vattenvolym.1liter sulfurkulor per 100liter vatten,så jag behöver ung.6liter svavel vilket innebär att jag kan köra ett flöde på 5-6l/tim
OK tackför svaret, intressant lösning.
Vad har du för värden i vattnet.
Tors hammare
2007-02-13, 17:21
Här finns mer info
http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.html
Bra länk!
Hej, jag har ett 200 liters kar, startat upp i sommras. Har en del stenkoraller och växande kalk alger. Tycker dock att korallerna kan växa lite fortare. Kalk algerna har börjat att växa mycker fortare den senaste tiden.
MvH
Appen
För mig så är det en renodlad kalkreaktor som gäller efter som jag måste kör 3-4 droppar per sekund genom reaktorn för att ha en chans att tillföra vad som förbrukas. Jag behöver inte heller något nitratfilter med svavelkulor då jag tycker att vodkametoden och zeolit är mycket enklare och bättre. Som ernie säger så kan kombifiltret kanske sluta funka när nitratet i karet är 0 och ph't stiger och det slutar lösa upp några kalciumkabonater.
Tors hammare
2007-02-13, 18:18
För mig så är det en renodlad kalkreaktor som gäller efter som jag måste kör 3-4 droppar per sekund genom reaktorn för att ha en chans att tillföra vad som förbrukas. Jag behöver inte heller något nitratfilter med svavelkulor då jag tycker att vodkametoden och zeolit är mycket enklare och bättre. Som ernie säger så kan kombifiltret kanske sluta funka när nitratet i karet är 0 och ph't stiger och det slutar lösa upp några kalciumkabonater.
Precis, problemet är ju ph´t som du säger, samt problemet att justera flödet så att det både passar nitratfiltret och kalkreaktorn.
Jovisst har nitratfilter/kalkfilter sina begränsningar men man får iallfall ett tillskott av kalk. Även om man har en kalkrektor så kan man köra mindre CO2 om man använder ett svavelkulefilter--> Kalkfilter.
Jag kör även med Vodka, så det ena tar inte ut det andra hos mig.
MvH
Appen
Tors hammare
2007-02-13, 20:26
Jovisst har nitratfilter/kalkfilter sina begränsningar men man får iallfall ett tillskott av kalk. Även om man har en kalkrektor så kan man köra mindre CO2 om man använder ett svavelkulefilter--> Kalkfilter.
Jag kör även med Vodka, så det ena tar inte ut det andra hos mig.
MvH
Appen
Ja det är naturligvis riktigt, co2 är dessutom dyrt att fylla på.
Jag betalar 250:- för en påfyllning på 2,8Kg inte så blodigt faktiskt. Det kostar inte mer för en större tub konstigt nog men jag har inte plats för en större tyvärr. Min räcker i ca 7månader.
Tors hammare
2007-02-13, 22:32
Jag betalar 250:- för en påfyllning på 2,8Kg inte så blodigt faktiskt. Det kostar inte mer för en större tub konstigt nog men jag har inte plats för en större tyvärr. Min räcker i ca 7månader.
Jag betalar runt en tusenlapp för påfyllning av min 10 kg tub, fyllde på i fredags räknar med att det räcker till juli eller augusti beroende av åtgång, så det blir ca 2000 om året.
Ojojoj.. vilka rövarpriser! Du ska nog ringa till Brandservice i Trollhättan och fråga dem om de fyller din flaska 0520 - 976 02 Har för mig att de tar 1000:- för en tub på 6-7kg inkl gas om du vill ha ett par extra.
P.s Har du en reaktor med återvinning av gas?
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.