handdator

Visa fullständig version : bryopsis

crille
2007-02-08, 09:51
ja nu har jag kämpat ett halvår med cyano och bryopsis,cyanon har försvunnit
men bryopsisen blev värre och värre,i helgen satte jag i en sjöhare ,och repade bort så mycket det gick,kopplade även in UVC:N på 24/7,sedan i med faunamarins ultralife,och ta mig tusan det verkar hjälpa,haren käkar på och tillväxten på bryopsis verkar stanna upp,även en del fula alger på bakrutorna
har försvunnit,på köpet börjar stenkorallerna att färga ut bättre, minus är att
xenian inte gillar det, och även en blåskorall vägrar slå ut. men det är helt klart på rätt väg och ULTRALIFE,kan jag rekomendera ,ett billigt och bra preparat, som kan användas till fler saker än detta, det är ju inget utpräglat
"algmedel", men det hjälper till att få ner näringsämnena, och ger ett kristallklart vatten.

ghosten
2007-07-17, 08:15
hur fick du bort bryopsis och cyanon

Tors hammare
2007-07-17, 13:10
ja nu har jag kämpat ett halvår med cyano och bryopsis,cyanon har försvunnit
men bryopsisen blev värre och värre,i helgen satte jag i en sjöhare ,och repade bort så mycket det gick,kopplade även in UVC:N på 24/7,sedan i med faunamarins ultralife,och ta mig tusan det verkar hjälpa,haren käkar på och tillväxten på bryopsis verkar stanna upp,även en del fula alger på bakrutorna
har försvunnit,på köpet börjar stenkorallerna att färga ut bättre, minus är att
xenian inte gillar det, och även en blåskorall vägrar slå ut. men det är helt klart på rätt väg och ULTRALIFE,kan jag rekomendera ,ett billigt och bra preparat, som kan användas till fler saker än detta, det är ju inget utpräglat
"algmedel", men det hjälper till att få ner näringsämnena, och ger ett kristallklart vatten.

Bra att du inte gav upp, en del förstår inte att det kan ta mycket lång tid att få bukt med algerna.

För mig tog det drygt 1 år:rolleyes:.

420l Hobbyglädje
2007-07-17, 14:50
Dessa bryopsis måste vara det värsta man kan få in i karet. det går ju knappt bli av med dem =(

Magnus J
2007-07-17, 21:26
Jag tröttnade på bryopsis efter ett års slitande med dom flästa metoder för att bli av med dom men inget lyckades, men nu ligger stenen i en stor plasttunna utan ljus, så det var väll f*n om dom ska överleva den metoden :-)

420l Hobbyglädje
2007-07-18, 09:49
det var så jag o admin tog död på våra. fungerar klockrent. men det är surt o riva hela karet

admin
2007-07-18, 10:07
jag fick kritik för den metoden, men den fungerade gjorde den. det tar några veckor, men det är det värt. se bara till så att korallerna får ljus under tiden.
har idag ett akvarium med ytterst lite alger och ingen bryopsis tack vare detta.

crille
2007-07-18, 22:01
bryopsisen är helt borta nu,men det tog ett tag,sjöharen gjorde rent hus,så jag lånade ut den till en kille med samma problem.tyvärr började dom komma igen,men att blåsa rent från detrius ofta, verkar hjälpa. så nu är det bara att
hoppas skiten är borta för alltid.

Magnus J
2007-07-18, 23:04
jag fick kritik för den metoden, men den fungerade gjorde den. det tar några veckor, men det är det värt. se bara till så att korallerna får ljus under tiden.
har idag ett akvarium med ytterst lite alger och ingen bryopsis tack vare detta.

Vadå kretik för den metoden, var det synd om stenen eller att du tog död på algerna :D
Mina sten har snart legat i tunnan i 1 månad, koraller och fisk har jag flyttat till ett mindre kar så blir det helt ny uppstart på det stora.

Tors hammare
2007-07-19, 18:59

Jag kanske var en av dem som kritiserade;) minns inte.

Men jag tror inte på den lösningen, för att:

De flesta av oss får ju algproblem efter ett tag (jag vet att det finns dom som kör igång ett akvarium och aldrig ser röken av alger, men de är dock undantaget). Så även om du lägger dom i tunnan så de försvinner, så är ju chansen väldigt stor att de dyker upp igen om några månader, halvår, år tja inte vet jag det är olika hur lång tid det tar innan de kommer tillbaks igen.

Jag anser att nyckeln till ett saltvattenakvarium utan algproblem (alger finns det ju hela tiden, men de blir ett problem först när den kraftiga algexplosionen kommer) är att hitta en balans mellan de kemiska, biologiska/naturliga bekämpningarna och algtillväxten.

För min del så har jag nitartreaktore, fosfatreaktor jag kör med osmos med extra silikatfilter + en mycket bra skummare. Algproblem fick jag endå och det fungerar först när jag även hittat en bra besättning dvs balans av naturliga bekämpare.
De naturliga bekämparna måste köpas in ettapvis dvs det får inte köpas för många eftersom de då kommer att svälta ihjäl och då blir de ju för få igen och algtillväxten ökar igen.

Jag hade först 9 st kirurger, ökade på med sniglar och en light fot sally (krabba). Nästa inköp var en sjöhare, efter ytterliggare ett par månader en till sjöhare. Efter några månader till blev det inköp av två kaninfiskar och en rödläppad blennid.
Nu har jag balans och den besättning av algätande djur jag har äter upp den tillväxt av alger som sker i akvariet.

Vad gäller sjöhararna har den äldsta levt i nästan ett år och den andra har jag haft i ca 8-9 månader, så de får alltså tillräckligt med mat för att överleva.

Processen tog ungefär ett år och vändpunkten skedde vid jul ungerfär.

Jag menar alltså att det som kompliment till den tekniska lösningen, även är viktigt att hitta en besättning som klarar av att "beta" ner den tillväxt av alger som hela tiden sker. Samt att den (besättningen) måste vara så avvägd att den inte svälter ihjäl och den måste vara varierad dvs arter som bekämpar/äter olika alger.
Man måste även vara observant på förändringar i systemet, som påverkar hela den biologiska balans som man uppnått.
----------------------------------------------------------------------------------

Som slutklämm vill jag även säga att jag naturligtvis inte har den enda fungerande lösningen, men det är en metod som fungerat för mig.
Och min enda kritik mot "tunnlösningen" är att den bara löser problemet kortsiktigt.

Tors hammare
2007-07-31, 19:08
Hmm.... trodde att jag skulle få en del mothugg här ;)?

Skall väl tillägga att ovan (se inlägg 10) gäller när akvariet har mognat ordentligt och alla stadier med olika algblomning är genomgångna.

DaTrucka
2007-07-31, 20:44
Hmm.... trodde att jag skulle få en del mothugg här ;)?

Skall väl tillägga att ovan (se inlägg 10) gäller när akvariet har mognat ordentligt och alla stadier med olika algblomning är genomgångna.
Inga mothugg från mig, det var ett mycket bra inlägg. Håller fullständigt med att en väl avvägd "städbesättning" är bland det viktigaste.

420l Hobbyglädje
2007-08-01, 10:01
Inga mothugg från mig, det var ett mycket bra inlägg. Håller fullständigt med att en väl avvägd "städbesättning" är bland det viktigaste.

Jag kan bara instämma med föregående talare =). Det finns vissa delar inom saltvatten man måste följa.

Tors hammare
2007-08-01, 15:19
Ok, det är ju alltid kul när man är överens ;):D

crille
2007-08-03, 10:59
jo,jag är oxå helt på din linje,tunnmetoden fattar jag ej riktigt,det är ju inte stenarna det är fel på,det är balansen i karet, tålamod är det som gäller anser jag.

420l Hobbyglädje
2007-08-03, 11:10
jo,jag är oxå helt på din linje,tunnmetoden fattar jag ej riktigt,det är ju inte stenarna det är fel på,det är balansen i karet, tålamod är det som gäller anser jag.

Tanken med tunnmetoden var att kväva algerna som redan var på stenen så de nya algätarna tillsammans fick ett försprång att hålla rent.
Grunden var ju att det var för lite djur som avverkade algerna.
Nu är balansen ok igen o algerna borta :)

crille
2007-08-03, 11:16
ingen kritik,alla sätt är bra utom dom som inte funkar, jag fick en liten,ej så aggresiv släng av bryopsis, den försvann när jag började med zeovitmetoden igen, denna metod
ansåg jag var för dyr o krånglig innan, men nu finns grejorna i sverige till bra priser, och
är mycket lätt att använda idag, bara köra efter deras manualer,som även kommer på svenska snart.

420l Hobbyglädje
2007-08-03, 11:19
Nej då jag tog det inte som kritik, det var en drastisk lösning som löste problemet men det var det bästa jag gjort då jag är så nöjd med upplägget på stenen nu. alla sätt är bra för man lär sig något av de som inte fungerar :).

Tors hammare
2007-08-03, 15:24
ingen kritik,alla sätt är bra utom dom som inte funkar, jag fick en liten,ej så aggresiv släng av bryopsis, den försvann när jag började med zeovitmetoden igen, denna metod
ansåg jag var för dyr o krånglig innan, men nu finns grejorna i sverige till bra priser, och
är mycket lätt att använda idag, bara köra efter deras manualer,som även kommer på svenska snart.Hur länge har du kört Zeolit ?

crille
2007-08-03, 16:04
denna gången är det inne på femte veckan.använder zeostart jod zeolith, samt zeospur,från korallen-zucht. dessförinnan körde jag vodka.vid övergången till zeovit
märktes förändringar snabbt,dels på koraller,men även nitrat o fosfat hålls bra nere.
använder ej uv-c eller fosfatremover längre.

Tors hammare
2007-08-03, 16:15
denna gången är det inne på femte veckan.använder zeostart jod zeolith, samt zeospur,från korallen-zucht. dessförinnan körde jag vodka.vid övergången till zeovit
märktes förändringar snabbt,dels på koraller,men även nitrat o fosfat hålls bra nere.
använder ej uv-c eller fosfatremover längre.

Använder du någon reaktor, såg att det fanns zeolitreaktor.

crille
2007-08-03, 18:10
nej,jag kör det i en strumpa, som jag kramar dagligen,det funkar bra,blir ett vitt moln när man kramar.reaktorn som finns drivs med en pump,så att vattnet circulerar runt zeoliten,sen drar man i ett handtag,så att zeoliten skakas runt.

Tors hammare
2007-08-03, 18:33
Jaha ok.

Hur ofta måste zeoliten i reaktorn skakas om med handtaget.

crille
2007-08-03, 19:00
en gång om dagen, gärna fler, det vita molnet innehåller ju bakterier o korallmat

Tors hammare
2007-08-03, 19:01
en gång om dagen, gärna fler, det vita molnet innehåller ju bakterier o korallmat

Jaha ok, alltid kul att lära sig något nytt.