Visa fullständig version : Ljustider MH
Stefan_A
2007-02-06, 21:48
Hej hej
Sitter å funderar kring tiderna på ljuset. Runt 10-12h/dag har jag tänkt mig. Men så kommer frågan upp om när man skall/bör/borde/vill ha MHn tänd. I mitt fall skulle jag ju villja ha MHn tänd på kvällen, då jag har mest tid över att, förhoppningsvis, beundra karet med båda ljusen(skall ha blåljus på rören om ngn undrar). Så till frågan.
Spelar det ngn roll när under dessa ljustimmar som MHn är tänd?
10-11timmar/dygn räcker och dessa kan justeras så de är på vilken tid på dygnet som helst, men de bör vara sammanhängande.
det viktiga är att ljuset är tillräckligt starkt under en 10-timmarsperiod, inte för svagt ljus under många timmar.
all belysning ska vara på på en gång. lite blåljus kan man ha som för eller efterbelysning.
Stefan_A
2007-02-06, 22:02
Gott! Då kan man ju starta inköringen på kvällen å bygga på mer in under dagen. Så man får njuta till max.
Man behöver inte ha starkt ljus så länge som 10 timmar. Om man vill slösa på ström så kan det vara att rekomendera. Jag hade själv tänt MH ca 5 timmar om dagen och blå-ljus ca 12 timmar. I mitt kar hade jag en otroligt bra tillväxt och bra färger på koraller.
Man behöver inte ha starkt ljus så länge som 10 timmar. Om man vill slösa på ström så kan det vara att rekomendera. Jag hade själv tänt MH ca 5 timmar om dagen och blå-ljus ca 12 timmar. I mitt kar hade jag en otroligt bra tillväxt och bra färger på koraller.
på korallreven är ljuset intensivt mer än 5 timmar/dygn och koralllerna är anpassade efter åtminsonde 7 timmar sol/dygn.
Det är möjligt, men av erfarenhet så behöver man inte ha tänt så mycket. Jag hade detta karet i mer än två år med 5h om dagen med bra tillväxt. Kan du förklara för mig varför man ska slösa på ström om man inte behöver det. Vad säger din egen erfarenhet om mängden ljus som behövs för att koraller ska ha en god tillväxt. Några bilder kanske bevisar att det inte behövs.
MVH Richard
Stefan_A
2007-02-06, 22:48
på korallreven är ljuset intensivt mer än 5 timmar/dygn och koralllerna är anpassade efter åtminsonde 7 timmar sol/dygn.
Det är möjligt, men av erfarenhet så behöver man inte ha tänt så mycket. Jag hade detta karet i mer än två år med 5h om dagen med bra tillväxt. Kan du förklara för mig varför man ska slösa på ström om man inte behöver det. Vad säger din egen erfarenhet om mängden ljus som behövs för att koraller ska ha en god tillväxt.
MVH Richard
Ja vad säger man. Erfarenheter är ju inte att förakta. Jag tycker nog att det är upp till var man att göra som det behagar. Med andra ord får man ju helt enkelt se efter hur akvariet mår. Krävs det mer/mindre tid ja då får man väl öka/sänka för att nå de resultat man vill ha, om det är ljuset som är problemet vill säga. Ekonomi och ett gott liv i burken är väl att eftersträva.
Men detta är ju mina tankar....
jag hade stenkoraller under T8 utan problem och det var på omkring 11-12 timmar/dygn.
ett bra sätt är att testa sig fram tills man ser att iinnehållet trivs.
Det var lite det jag ville poängtera. Många är av uppfattningen att det behövs otroliga mängder ljus och många timmar osv. Jag har i detta kar iofs 2x250w MH vilket inte är direkt lite, men en del personer eldar på med 400w och uppnår ändå inte samma resultat som jag har gjorde med detta kar. Vad det beror på vet jag inte och jag bryr mig inte så mycket heller. Om man inte tänker ekonomiskt så kan man tänka på naturen. Mer ström för akvariet= en skitigare planet.
MVH Richard
Stefan_A
2007-02-07, 08:51
Tack för att ni delat med er av era tillvägagångssätt och erfarenheter!
420l Hobbyglädje
2007-02-07, 11:31
Själv ligger jag på 9h med MH. Det är som det sagts tidigare i tråden. Man märker på korallerna om det är för lite tid.
Jag kör mina i 9 timmar..
mvh Emil
MattiasN
2007-02-07, 15:55
Hur menar ni att ni märker på karet om det är för lite tid?
Stefan_A
2007-02-07, 21:26
Jag har ju ingen egen erfarenhet, än. Men som jag fattat det hela så ser man på koraller etc om de trivs. Dvs om de ser vissna ut eller om de drar ihop sig.
Av detta kan/bör man justera ljustiden, jag antar att man har kollat alla värden eller matningsmetorder innan.
Andra alternativ eller förklaringar till detta kan väl ni som har erfarenhet av förklara. Ja eller om jag har fel i mina tankar!
Det räcker med 6 timmar MH. Vill man öka på tillväxten på korallerna så kör man 2-4 timmar till.
Tors hammare
2007-02-07, 22:40
jag blev alldels nyss av med algerna i mitt största akvarium under tiden som problemet pågick så hade jag MH på i ca 3 timmar per dag och de blå T5 rören på i ca 6 timmar, Detta hade jag i drygt 1 år. Nu när problemet är borta har jag MH på i 6 timmar och T5 i 10 timmar, vilket jag tror är tillräckligt.
thore.kjellberg
2007-02-08, 21:06
MIN BERÄKNING AV LJUSBEHOVET (Δ) I ETT KORALLREVSAKVARIUM
Enligt boken the Modern Reef Aquarium (tabell 6, sid.199)så ligger ljusflödet runt 70 000 lux (lm/m2) vid 0.6 meters vattendjup en mulen och lugn dag vid ekvatorn.Denna beräkning är ett försök att kunna dimensionera ljuset i våra akvarium så att det liknar den naturliga ljusbehovet.Då alla koraller inte kommer från ett vattendjup på bara 0.6 meter så bör kravet ljusflödet i ett akvarium vara lägre än ovannämda värde, beroende från vilket djup korallsorten brukar leva. Naturligtvis är det lika dåligt att ge för korallerna för lite ljus som för mycket ljus………………………….
LF=Ljus Flödet från ljuskällan enligt tillverkarens uppgift.
Enheten är lumen. (lm)
AR=Antal Reflektorer (om dessa inte ingår i leveransen från tillverkaren)
Enheten är styck(st). Om dessa ingår i köpet skriv en etta i formeln nedan)
AK=Antal ljusKällor brännare,lysrör, LED m.m.
Enheten är styck(st)
BB= Belyst Bottenyta.
Enheten är kvadratmeter (m2) längden x bredden.
FORMEL:
Δ=LF x AR x AK/BB
ENHETSKONTROLL:
Lm x st x st/ m2=lm/m2=OK
FAKTABENÄMNINGAR
Ljusflödet är den totala mängd ljus från ljuskällan som strålar åt alla håll.
Enheten är lumen(lm)
Förklaring: Kan liknas med när man kommer i ett kolsvart rum och tänder en ljuskälla I taket och att den lyser upp hela rummet med ett svagt ljus. Denna typ av belysning kallar jag för ”Allmännbelysning.”
Belysningsstyrkan är måttet på ljusflödet som träffar en kvadrarmeter. Avståndet påverkar belysningstyrkan starkt. En reflektor ökar ljusflödet i önskad riktning. Enheten är lumen per kvadratmeter(lm/m2).
Förklaring: i det nu svagt upplysta rummet ser man en tavla på en kvadratmeter som man vill titta närmare på. Då riktar man in det svaga ljuset närmare tavlan för att se den bättre.Denna typ av belysning kallar jag för ”Läsbelysning”.
Ljusstyrkan är ett mått på hur stark ljus en ljuskälla kan avge
Enheten är candela (cd)
Denna typ av belysning kallar jag för ”Ljusstyrka.”
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.