handdator

Visa fullständig version : Acropora krabba bra eller dåligt?

Nelson
2007-01-09, 16:19
Hejsan!

Jag har sett en krabba på en av mina acroporer.

Den är ganska ljus till färgen, nästan beige. Ca 8-10mm.

Brukar de göra någon skada?

Hls från en lite nervös Nelson

watter
2007-01-09, 16:29
Hejsan!

Jag har sett en krabba på en av mina acroporer.

Den är ganska ljus till färgen, nästan beige. Ca 8-10mm.

Brukar de göra någon skada?

Hls från en lite nervös Nelson

Verkar vara en acroporakrabba, det är ingen fara, dom gör bara nytta. Det verkar även som att dessa kan vara till hjälp om man drabbas av AEFW, många som drabbats av detta har just den erfarenhet att koraller med en värdkrabba inte drabbats :)

Sök på acropora crab på google så kan du se några bilder ;)

Här är en bild på en....
http://reef.eldersign.org/uploaded_images/acro_crab-729479.jpg

mvh Emil

Tors hammare
2007-01-09, 16:32
Enligt de erfarenheter och litteratur jag har så håller acropora krabborna rent korallen och skadar den inte.

Fast du måste naturligtvis vara säker på att det verkligen är en sådan.

Vi får väl se om det finns andra erfarenheter;) ?

Hultis
2007-01-09, 16:48
jag är inne på samma linje som Emil, efter vad man har hört så är krabban som en liten städ tant som hjälper acroporan att hålla den ren och fin från skräp och matrester.. det som kännetecknar acro krabban mest är väl att den inte blir särskilt stor och håller till nästan enbart på sin koloni. (om man inte har ett orm bo av acro) som växer ihop då.

watter
2007-01-09, 16:53
jag är inne på samma linje som Emil, efter vad man har hört så är krabban som en liten städ tant som hjälper acroporan att hålla den ren och fin från skräp och matrester.. det som kännetecknar acro krabban mest är väl att den inte blir särskilt stor och håller till nästan enbart på sin koloni. (om man inte har ett orm bo av acro) som växer ihop då.

Ja exakt, man skulle kunna köpa dessa små krabbater och bara stoppa i acroporan som inte har någon, hade varit kanon :)

mvh Emil

Nelson
2007-01-09, 17:54
Hejsan!

Tack för hjälpen! Det är lite svårt att se hur den ser ut så jag kanske lyfter ut korallen och tar bort krabban och tar ett foto.

Korallen ser inte ut att ha några skador så utgår nästan ifrån att den inte är skadlig.

Nelson

acuario
2007-01-09, 17:55
Om man köper vildfångade Acroporor så är chansen stor att man får med en krabba. Det var ett tag när jag köpte koraller på marinakvariet och fick med en krabba varje gång. Jag gillar dem och det är lite roligare och intressantare med en krabba som sitter där inne bland grenarna.

Nelson
2007-01-09, 18:04
Hejsan!

Acroporan i frågan är köpt hos Bengan.

Nelson

acuario
2007-01-09, 18:17
Ja du ser. Jag har en likadan krabba som den på bilden.

Nelson
2007-01-09, 18:31
Den är vädigt lik den på bilden.:) :)

crille
2007-01-09, 18:41
kallas dom inte banditcrab, jag har oxå en i en acropora från marinakvariet,sen några månader tilbaks

crille
2007-01-10, 01:20
ted, dags för id!!!!!!!!!

Nelson
2007-01-10, 11:44
Hejsan!

Här kommer den bästa bilden jad fått på rackaren. Det är väldigt lik den som Watter la upp en bild på.

Nelson

Tedb
2007-01-11, 13:00
Den Vita krabban med svart streck heter Tetralia Nigrolinieata. Dom flesta krabbor som följer med acropora är oftast Trapezia spp. eller Tetralia spp och Cymo spp. Helt ofarliga för korallen även om Cymo spp. har blivit anklagad och utkastad ur akvarium många gånger pga att håriga krabbor ofta anses som korallkars fiender.