Visa fullständig version : Hur går jag vidare?
Hej på er!
Mitt kar har rullat i 6 veckor nu, jag har möblerat om stenen 2 gånger men den har aldrig varit ur vattnet. Skummare och cirkulation har gått 24/7.
Har stoppat i en städpatrull iform av 5 st sniglar (Tectus niloticus?).
Jag har inte börjat med något ljus ännu. Kör med Rowaphos i en strumpa i skummaren (Deltec MCE600)
Vattenvärdena har sett ut som dom ni ser nedanför sedan starten, utom fosfaten som var högre och har gått ner lite grann.
Har ej märk att jag har haft någon nitrit topp.
LS:en köpt som ny, vet ej hur länge den har legat hos handlaren.
Hur går jag vidare? Har läst i någonstans att man ska mata akvariumet med lite flingfoder för att hjälpa bakterierna... eller ska jag stoppa i 2 clowner och börja belysa?
Vattenvärden
Temp: 26
Salt: 1,025
KH: 8
NO2: 0
NO3: 10
NH4: 0
Fosfat: 0,045 mg/L
Osmos-vattnet:
Fosfat: 0
Nitrat: 0
Väldigt tacksam för svar.
Hej !!
Det är alltid svårt att ge råd när de gäller uppstarter av kar. Jag skulle vilja veta hur stort ditt akvarium är och om det har ytavrinning eller om du hängt skummaren från sidan och låter den suga nere i karet ?? Har alla dina sniglar klarat sig är det ett gott tecken. Belysningen tycker jag du långsamt ska dra igång med. och börja fundera på dina första fiskval. Vill man vara säker på att en nitrittopp är förbi kan man mata karet med en kapsel Ultra Bio från Fauna Marin
Hej Tedb och tack för svaret.
Karet är på 240L och jag har Fluvals ytvattenrenare kopplad till en Eheim 1250 som står på botten av karet, till utlopet har jag en sån där roterande Hydro Flo. Skummaren suger nere i karet och alla sniglar har klarat sig och till å med förökat sig. :) Har hitills sett 4 st små rackare, stora som en halv ärta ungefär.
Ultra Bio. är det "start" bakterier?
Hej Tedb och tack för svaret.
Karet är på 240L och jag har Fluvals ytvattenrenare kopplad till en Eheim 1250 som står på botten av karet, till utlopet har jag en sån där roterande Hydro Flo. Skummaren suger nere i karet och alla sniglar har klarat sig och till å med förökat sig. :) Har hitills sett 4 st små rackare, stora som en halv ärta ungefär.
Ultra Bio. är det "start" bakterier?
Ultra Bio är en utvald blandning av ett flertal nitrifikatiions och denitrifikations bakteriekulturer, utvalda för sin effektivitet i nedbrytningsprocesserna ammonia >nitrit>nitrat>kvävgas.
Man kan med fördel använda det i nya kar för att cykla
har du sett några alger än sålänge ?
har du sett några alger än sålänge ?
Ja, men inga mängder, bara gröna på botten och rutor ingenting på stenen. Men sen jag stoppade i sniglarna så har dom hållit rent. Dom har varit i karet ca 1 1/2 vecka.
De 3 karen som jag har startat upp så brukar jag få en omgång med bruna alger efter att jag börjar belysa.. Efter att de är på tillbakagång så brukar jag skicka i mitt första levande.. Har hitills varit en firre som heter silverargus.. Detta är en sötvattensfisk som lever i bräckvatten, vilket gör den till en utmärkt kandidat efter lite inkoppning (Typ höjer från sött till salt under 3 dagar..).. Att den äter alger som vilken kirurg som helst är ju ett +.. Nacken är att den är lite knävlig att få ur karet efteråt.. Vilken värdsdel bor du i ?.. Bor du i närheten av GBG så har jag en du kan låna under uppstarten..
Saxmark d e en snäll kille d
Satsa på lite mer snäckor. 20-25st till de är bla det viktigaste som finns för att hålla algerna borta.
Vilken värdsdel bor du i ?.. Bor du i närheten av GBG så har jag en du kan låna under uppstarten..
Hej saxmark och tack för svaret!
Jag bor utanför Örebro så det är lite för långt men tack för erbjudandet.
Jag följer Tedb:s råd och startar belysa karet imorgon. Blåljus 3 tim (30W T8 Actinic) + MH 1 tim (2x150W)
Ska även beställa Ultra Bio om inte min handlare har det hemma.
Satsa på lite mer snäckor. 20-25st till de är bla det viktigaste som finns för att hålla algerna borta.
Hej acuario!
Tänkte avakta och se hur mycket dom jag har förökar sig. Men det blir nog att jag köper någon annan sort typ Turbo sp eller Astraea sp
Teds råd är utmärkt men det är mitt också. Skaffa dig snäckor, astrea, tectus mm, Köp 5 åt gången om du inte har råd med alla på en gång, Tänk på regeln: 1 snäcka per 5-10 liter vatten.
Ring bengan på marinakvariet han är alltid lycklig för nya kunder o han skickar gärna. Han har tyvärr ingen webshop men ring guuben. Mera sniglar e ett jätte bra råd. Även om sniglar e bland det tråkigaste som finns att spendera sina slantar på så gör dom precis som acuario skriver ett bra jobb.
Teds råd är utmärkt men det är mitt också. Skaffa dig snäckor, astrea, tectus mm, Köp 5 åt gången om du inte har råd med alla på en gång, Tänk på regeln: 1 snäcka per 5-10 liter vatten.
Ok, mer sniglar ska det bli
Ring bengan på marinakvariet han är alltid lycklig för nya kunder o han skickar gärna. Han har tyvärr ingen webshop men ring guuben. Mera sniglar e ett jätte bra råd. Även om sniglar e bland det tråkigaste som finns att spendera sina slantar på så gör dom precis som acuario skriver ett bra jobb.
Yes, ringer honom imorgon.
Roligt med ett nytt kar vad har du tänkt att ha i det. Stenkorall ?? Mjuk ?? Bara fiskar kanske ?? Berätta lite
Roligt med ett nytt kar vad har du tänkt att ha i det. Stenkorall ?? Mjuk ?? Bara fiskar kanske ?? Berätta lite
Tänkte ha fiskar så klart :) mjukkorall, skivanemoner och eftersom det blev så kraftig ljus gärna någon stenkorall.
I fiskväg tänkte jag börja med 2 clowner och någon mjukkorall som dom kan ta som substitut för en anemon.
Sen har jag inte funderat så mycket längre. Men min dotter har gjort det :) hon vill ha en Palett kirurg, en gul kirurg, mandarin fisk, drakfisk, listan är hur lång som helst och hon är väldigt bestämd.
Några förslag på koraller?
mycket styrs ju av vad den lokala handalern har men jag skulle gärna vilja ha pumpande xenia, fågelbo korall och skivanemon och ... samma här, jag kan göra listan låååång
Jag tycker du ska kika på Ricordea Florida och Ricordea Yuma som är mina absoluta favoriter. De är lätta och fruktansvärt färggranna. Gillar du dom så hör med din lokala handlare han kan säkert lösa sådana.
Tack Ted. Jag ska kolla på dom
Bilder på ricordea florida
Dom är ju skitsnygga! vad kräver dom i ljus å cirkulaion? matas?
Dom kräver inte mycket alls. Som man säger "rofylld cirkulation" alltså väldigt lite. Dom kan ta foder men är inte lika åpna som andra skivanemoner. Mata gör man med Phyto plakton men som sag det är inte säkert att dom tar det. Det är fotosyntetiska så foder är inte ett måste hela tiden. Vill du behålla de vackra färgerna så skall du ställa dom ljust men har inte lika höga krav som acropora.
Jag själv har tjatat mej till att Bengt på marinakvariet skulle ta in en sändning så nu har han ett gäng inne med otroliga färger allt från grön/gult till Rosa/blått till Vit/grönt. Tjatar man så får man som man vill till slut. Bra att de kom ett gäng för många verkar dela min smak.
Det får bli en sådan, jag ska tjata på min lokala handlare tills han tar hem.
marinakvariet? ligger det i närheten av GTB? ska till GTB och jobba i Feb/mars
Kolla deras Hemsida WWW.Marinakvariet.com (http://www.Marinakvariet.com) det ligger lite utanför göteborg. ska du neråt så e de heltklart värt ett besök. Men Reefzone kan säkert beställa några av bengt till sin butik så att du kan kika där. Hör med dom.
ska göra det. Tack för alla snabba svar
Nemas problemas undrar du nåt mer så släng bara ut frågan på forumet så hjälps vi alla åt att dra hobbyn ett snäpp framåt
Har precis varit å lyst lite med ficklampan, skulle lätt kunna sitta en timme å kolla på sniglarna när dom tar hand om algerna, såg en rolig sak åxo, mina pods verkar att att bli fler igen och det är trevligt med tanke på dotterns önskan om en mandarin fisk.
Jag fick en liftare me LS:en en krabba, fick aldrig fatt på vad det var för sort men den var brun/svart med röda ögon, ej hårig, stor som en femkrona ungefär och otroligt skygg. Podsen minskade drastiskt ett tag innan jag såg krabban för första gången. Lyckades fånga den med en hemmagjord fälla
Vad tar Bengt för en skiva Ted?
Acuario han tar 525 kr st dom är dyra i inköp. Men dom är lätta att sköta samt att men kan fragga dom så att man får upp ett antal. Dom är verkligen eyecatchers i akvariumet
Men saxmark du har ju tillåmed så gott om kameror att du en gång var beredd att skänka mej en plus att du har relativt nära till Bengts butik.
Om du menade mina Ricordeor så blir de bilder på dom snart men jag har lite limmande å pysslande kvar tills karet med dom i är klart.
He He.. Starta mig inte där igen.. Det var väl dina som jag syftade på.. Får väl ge mig till tåls helt enkelt då.. :)
Ja ska vi snacka om min start av saltvattensakvarium så hade jag haft mer att fota om jag limma mer o skrev mindre LOL
Vill man vara säker på att en nitrittopp är förbi kan man mata karet med en kapsel Ultra Bio från Fauna Marin
Räcker det med en kapsel, eller är det något som jag ska hålla på med sedan? det står att en kapsel är till 1000L vatten/ veckan, skulle i så fall en kapsel räcka i 4v för mig?
Det är viktigt att du inte överdoserar. Du kan ha nytta av kapslarna även längre fram beroende på om du vill göra eget foder eller kanske Zeolith metoden. Man kan även använda kapslarna till eventuellt karantänskar eller om vattenkvaliteen skulle börja svaja i ditt större.
Jag tror att jag får mina bakterier idag, ska jag ha i en hel ampull? stänga av skummaren ett par timmar? vill ju inte skumma bort något nyttigt...
Tänkte även handla 2 clowner ikväll, ingen fara med det?
jag hade väntat med fisk. Testat vattnet i ett par dagar och sett urvecklingen på doseringen. Ta inte en hel ampull utan en ampull är till 1000 liter så du får dosera efter det.
jag hade väntat med fisk. Testat vattnet i ett par dagar och sett urvecklingen på doseringen. Ta inte en hel ampull utan en ampull är till 1000 liter så du får dosera efter det.
ok.
Vill du ha xenia så är de bara att komma förbi så kan du få en fragg
Vill du ha xenia så är de bara att komma förbi så kan du få en fragg
Jättegärna! Tack.
Jag är bara uppe i ca 3 tim. MH om dagen en så länge, ökar 30 min var 3-4 dag, om det är ok för dig så väntar jag gärna tills jag har ökat belysningen någon timme till.
Koppar man in koraller åxo?
Det är nu 5 dagar sedan jag hade i bakterierna.
Värdena ligger stadig:
Temp: 27
Salt: 1,0245
KH: 9
Fosfat: 0,03 - 0,045 mg/L (någonstans där imellan)
Väntar på PH testet, kommer imorgon
Måste erkänna att jag inte kunde stå emot, har två ocellaris sedan någon dag, odlade ska jag väl tillägga. Har även 18 snigar ska i 5 till på torsdag.
Inte mycket alger, det som är orkar sniglarna med än så länge.
Ljuset enligt följande:
Blåljus 11,00-16,00 (30W T8 Actinic-rör)
MH 12,00-15,00 (2x150W)
Bifogar en översiktsbild samt en bild med något rött på som någon kanske vet om det är bra eller dåligt...
Ska byta ut streamern mot en Hydor - Koralia 2, får då en cirkulation på ca 3200 L/h
Hur ska jag bäst placera den? så den "blåser" snett-uppifrån-neråt? eller på kortsidan så strålen träffar frontglaset innan den når "revet"?
Har lagt ut en film på clownerna om någon är intreserad: http://s140.photobucket.com/albums/r31/TomKa_bucket/?action=view¤t=P1010343.flv
försök få en bättre bild på det röda du ville veta mer om så ska jag ge det ett försök.
Det röda ser ut som rödakalkalger, rosa är ju dom vanligaste. Men det finns även en röd variant, jag har jättemycket av den röda i mitt kar. Kolla på mina bilder i min tråd ;)
mvh Emil
Tack Emil, jag ska kolla
Hepp, lyckades hitta macro läget på kameran :)
Här är en bild på det röda som är bättre...
Den lila beläggningen, vad kan det vara?
Tack Emil, jag ska kolla
Det är den röda sortens kalkalger, jag vet inte om den går under namnet kalkalg, men det är en nära släckting iaf. Jag har dessa överallt i mitt kar, inget att oroa sig över :)
mvh Emil
Tack Emil, jag ska kolla
den lila beläggningen är kalkalg det med, i naturen finns dom i många olika färger och skepnader, mörklila, orange, blått.. men det är inte så vanligt i våra saltkar.
googla lite på Peysonnelia sp. (skriv peysonnelia) ur familjen Squamariaceae. Kanske kan det vara en sådan.
ska googla lite senare, tack TedB
den lila beläggningen är kalkalg det med, i naturen finns dom i många olika färger och skepnader, mörklila, orange, blått.. men det är inte så vanligt i våra saltkar.
Kalkalger = Bra?
Nu när jag var å lyste lite med ficklampan såg jag små luftbubblor lite här och där på LS:en. Kan det vara kvävegas bubblor? i så fall har bakterierna kommit igång och nitrat nivån borde börja sjunka lite?
Vad har du för värden nu? Se till att du har bra cirkulation på ytan och skummaren igång så att kvävgasen kan vädras ut ur vattenmassorna. kvävgasen måste ur för att få en fungerande nitrifikation.
Mina värden i eftermiddags:
Temp: 27
Salt: 1,0245
KH: 9
Fosfat: 0,03 - 0,045 mg/L (någonstans där imellan)
Väntar på PH testet, kommer imorgon
Skummaren går 24/7
Har en Hydro-Flow kopplad till pupmen som ytvattenrenaren går till, den är riktad lite snett uppåt (Hydo-Flowen) så ytan rör på sig en del, kolla bifogad bild.
Den totala cirkulationen är ca 3200 L/h
Hur länge behöver ljuset vara på för att jag ska kunna börja med lite mjukisar?
Kalkalger = Bra?
bra och bra vet jag inte? jag har inga belägg för ett uttalande o det förutom att dom suger åt sig magnesium och kalcuim i karet, dom är fina när dom sprider sig över stenar men om dom har nån viss funktion i karet har jag ingen aning om, vi får invänta expertisen om ett korrektare svar :p
När du kör Mh 6 timmar om dagen och vattenvärden är som de du har nu så kan du börja shoppa korall tycker jag. Kalkalger e snyggt men absolut inen nödvändighet. Snarare kan förmycke vara en nackdel så Ls täcks helt. Härligt att dina vattenvärden är så bra.
6 timmar om dagen, 3 tim idag, öka ca 1 tim i veckan. suck!
om ca 3 veckor då. men inget "ont" som inte har något gott med sig, värdena hinner bli ännu bättre och sniglarna flera :) , har föresten räknat till 6 st små sniglar så dom verkar trivas och handlaren hinner få in en ny sändning av koraller :)
Finns det något djur som äter kalkalger?
Sniglar kan du ju börja handla in redan nu.
vissa sjöborrar ska ju tydligen äta kalkalger med stor aptit
Sniglar kan du ju börja handla in redan nu.
Har börjat med det, dom första har varit i karet ca 2 veckor har totalt 18 "vuxna" och några ynglingar :)
vissa sjöborrar ska ju tydligen äta kalkalger med stor aptit
Ok, ska söka lite på sjöborrar. Ingen fara att dom välter stenar och sån´t?
Jo men mespila globulus är bättre och den sjöborren är den enda som jag vill ha i karet.
http://www.edge-of-reef.com/echinoidi/ECHmespilia-globulus1.jpg
Ok, ska söka lite på sjöborrar. Ingen fara att dom välter stenar och sån´t?
dom brukar inte vara särskilt korall vänliga då dom inte verkar visa nån större hänsyn till det som står i vägen för dom, så visst är/kan dom vara en nackdel i ett korallkar om korallerna inte sitter fast riktigt. men det finns små borrar oxå som inte gör lika stor väg när dom tar sig fram över revet.
Har ett mellanrum mellan baksidan av "revet" och bakre rutan, behöver jag ha någon pump som blåser där för att motverka att det samlas massa skit där?
Har ett mellanrum mellan baksidan av "revet" och bakre rutan, behöver jag ha någon pump som blåser där för att motverka att det samlas massa skit där?
Jag har lagt min sten med ett glapp på ca 5cm mot bakrutan.. Och i botten på varje sida så har jag satt ett powerhead (Skitpump men jag fick dem gratis..) Skall byta ut dem mot streamers vid tillfälle..
Nackdelen med detta är när sniglar och eremiter putter ner fraggar bakom stenröset.. De kan vara lite knävliga att få upp..
Lägger med ett par bilder så du förstår hur jag menar..
Har också 3-4 cm, tar en maxi-jet 1000 riktad lite snett ner i mellanrummet. Räcker den eller borde jag ha en på varje sida? karet är 120 cm brett.
Såg en annan grej nu när jag fotade mellanrummet, kolla bilden. Ser ut som platta luftbubblor, va kan det vara?
Antingen är det kondens på undersidan eller så är det helt enkelt luftbubblor.. Dra med en svamp och de e väck isåfall..
Så där, nu sitter det en Maxi-jet å blåser bakom stenarna.
Angående bubblorna, jag har en 3 mm plexiglas skiva som ligger på botten, måste vara mellan den och bottenglaset som det har kommit i luft? kanske har varit där hela tiden utan att jag märk det...
Mmm.. Det är en fömultning som sker i den syrefria miljön under plexin.. Du får helt enkelt leva me:t... :).. Hur känns det med maxijeten då ?..
haha, ja det blåste fram en del skit har tillfäligt satt i en powerhead med filterpatron för att försöka fånge en del av det, annars känns det fint, den gör sitt jobb
Har bytit ut min gamla streamer mot en Koralia 2. den har varit igång sedan i fredags och jag måste säga att jag är rätt nöjd med den.
Men enl. specen ska den ge 2300L/h Jag undrar verkligen om den gör det.
Har även ökat ljuset en del: Blåljus 10-17 och MH 11-16
Det har även börjat bli en tunn hinna på ytvattnet trots att jag har en Fluval ytvattenrenare. Den borde väl orka med mitt ytvatten? jag har ju inget jättekar. Den är kopplad till Eheim 1250. Kommer lite microbubblor ibland men inte så mycket att jag tycker att det är ett problem.
Har bytit ut min gamla streamer mot en Koralia 2. den har varit igång sedan i fredags och jag måste säga att jag är rätt nöjd med den.
Men enl. specen ska den ge 2300L/h Jag undrar verkligen om den gör det.
Har även ökat ljuset en del: Blåljus 10-17 och MH 11-16
Det har även börjat bli en tunn hinna på ytvattnet trots att jag har en Fluval ytvattenrenare. Den borde väl orka med mitt ytvatten? jag har ju inget jättekar. Den är kopplad till Eheim 1250. Kommer lite microbubblor ibland men inte så mycket att jag tycker att det är ett problem.
Du skulle nog satsa på 2st koralia 4 istället.
Du skulle nog satsa på 2st koralia 4 istället.
Ja, kanske skulle ha gjort det. Åtminstone 1st 4:a
Bakgrund: För några veckor sedan upptäckte jag en krabba i karet, nybörjare som man är ville jag ta det säkra före det osäkra och plocka ur den, men det var lättare sagt än gjort, den lyckades undkomma mina hemma-gjorda fällor ett antal nätter, till slut tröttnade jag och började plocka ur LS:en, ska väl tillägga att jag hade blandat till saltvatten i några tunnor att lägga stenen i efter inspektion. Krabban satt inkrupen i den sista stenen så klart och gick inte att få ut, jag ville helst inte ha ihjäl krabban så vad göra? ja, jag hämtade en hammare och en stor skruvmejsel och spräckte stenen, fick tag på krabban, ner med den i en burk med saltvatten, där fick den vara tills nästa dag då jag lämnade in den till den lokala handlaren. End of story kan man tro.
Nutid: Han är tillbaks! vad var det han sjöng? som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig...
Tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig med ID på den och en mask som jag såg nu ikväll, bilden på masken är lite dassig, men den är ljus med röda/oranga streck tyckte jag. När man lysser på den med ficklampan gömmer han sig i hål i stenen.
Bilderna på krabban är inte på den nuvarande utan den förra men dom ser likadana ut. Den är ej hårig vad jag har sett. Ska försöka fixa bättre bilder under kvällen.
Kan jag behålla krabban? vill inte riva karet nu när allt funkar så bra.
Jag har en liknande krabba och den är stor. en jätteklo har den men jag har aldrig sett den göra skada utan faktiskt mer nytta. den plockar alger och jag bryr mig inte, lite kul är det faktiskt att ha den karet nu när jag inte är orolig.
Mmm.. Den e inte hårig.. Enligt myten om att krabbor skulle vara skadliga för din revburk så skall de håriga vara extra farliga.. Jag har tillochmed hört att de skall kunna röva bort elaka svärmödrar under natten.. (Skämt och sido.. )
Jag tycker du skall behålla den och hålla din koraller under uppsikt.. Så länge inga av dem tar skada så har du ytteligare ett djur som puttrar runt i sanden och tar hand om matrester eller kalasar på fiskar som dör och hamnar eländigt i ditt rev.. Du kommer säkert att få ett par för och ett par emot.. Så ta en chansning vet ja..
Om du har vägarna förbi marinakvariet så kan du kolla på de klorna som ligger i en av bengts revburkar.. Jag brukar bli lite mörkrädd när jag ser dem.. Och om han vågar ha krabbor i den kalibern i sin stora korallburk så skulle jag våga ha det hemma.. Helt utan tvekan..
Edit : Damn... Nu han du före svärd.. :)
Haha, nästa gång svärmor är på besök ställer jag gäst sängen brevid karet :)
Ok, krabban får vara kvar tills vidare... Vad tror ni om masken?
Ser den ut som denna? Då kan du söka på Stomatella.
MvH
Appen
Hej Appen
Den ser inte riktigt ut som på din bild, kolla på min bild
Men jag ska söka lite på "Stomatella" så får vi se.
Äntligen! Nu är dom första korallerna i. Bilder kommer till helgen.
Jag behöver buffra upp CA och MG, kan ni rekommendera några bra tillsatser?
Äntligen! Nu är dom första korallerna i. Bilder kommer till helgen.
Jag behöver buffra upp CA och MG, kan ni rekommendera några bra tillsatser?
Det var ju synd att du inte nämde detta för jag är sketfull med kalcium & magesiumklorid, Du had fått några kilo för en billig peng. Andra dyrare preparat som dock är bra är salifert coral calcium, salifert magnesium. Tropic marin bio calcium, magnesium.
Attans åxo! det var synd.
får höra med RZ om han har något av det du rekommenderar hemma...
Tropic Marin bio calcium och magnesium brukar finnas hemma på RZ.
Toppen, ska dit en sväng imorgon. *håller tummarna*
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.