handdator

Visa fullständig version : Köra utan skummare

Tors hammare
2007-01-01, 18:58
Vad tror ni om att köra utan skummare ?

För min del tror jag det är fullt möjligt utan att drabbas av några katastrofer. Men en förutsättning är att man i såfall t ex kör med en bra dsb och någon annan typ av naturligt filter, helst där man skördar alger, så att man blir av med tex fosfat mm.

När man tillför en dsb till ett system så minskar ju produktionen i skummarkoppen, så en bra och fungerande dsb skulle till viss del kunna ersätta en skummare. Men jag tror att man även måste köra flera naturliga (biologiska) filter, som jag nämner ovan tex någon typ av alg turf filter eller caulerpa filter.

admin
2007-01-02, 13:50
i första bandet av korallrevsakvariet skriven av svein fosså & nilsen så visar de upp ett akvarium utan skummare så visst är det möjligt. kommer bara inte ihåg vad det var för filtrering. låna boken, låna då även 2:an såkart, oc läs lite om det så rätar det troligen ut frågetecknen.

mvh claes

Tors hammare
2007-01-02, 14:31
Jag har läst ganska mycket de senare åren och man får lite olika svar beroende på vilken författare man läser. Dom få böcker jag inte läst är faktiskt just dom du nämner.

Tex så in sprungs senaste bok som kom ut 06 ,tror jag, så menar han att det är fullt möjligt om man går efter det resept som jag nämnt i första inlägget.

Enligt Tullock som verkligen förespråkar naturligasystem så är det ett måste med skummare.

admin
2007-01-02, 15:54
jag påsatår att båda har rätt, det är ju belastning kontra nebrytning.
få fiskar i ett kar med bra nedbrytning klarar sig bra utan skummare, i praktiken i alla fall.

Tors hammare
2007-01-02, 17:41
jag påsatår att båda har rätt, det är ju belastning kontra nebrytning.
få fiskar i ett kar med bra nedbrytning klarar sig bra utan skummare, i praktiken i alla fall.

Ja, men det gäller naturligtvis alla typer av system.

Under 90 talet och början av 2000 talet, var det många som menade att ett väl befolkat akvarium med koraller och fiskar omöjligt kunde vara utan en skummare.

Jag menar att med en väl genomtänkt dsb och någon typ av algfilter så kan det köras hyfsat välbefolkat utan att det havererar.

Naturligtvis kan du ha ett akvarium med ett par koraller och någon fisk utan skummare, men hur kul är det?!

admin
2007-01-02, 17:57
jag har en undermålig skummare, aquarium systems seaclone 100 till 350L. på detta hänger även en red sea berlin airlift 60 som ska klara 240L, men troligen max 150L.
skulle jag sätta upp med dsb framöver så bli det nog att man kopplar ner den lilla skummaren till en början för att sedan av även släcka den andra. detta ger ett kul test som förhoppningsvis ger bra resultat.

Tors hammare
2007-01-02, 18:07
jag har en undermålig skummare, aquarium systems seaclone 100 till 350L. på detta hänger även en red sea berlin airlift 60 som ska klara 240L, men troligen max 150L.
skulle jag sätta upp med dsb framöver så bli det nog att man kopplar ner den lilla skummaren till en början för att sedan av även släcka den andra. detta ger ett kul test som förhoppningsvis ger bra resultat.

Ja det borde fungera, tänk på att om du skall koppla bort bägge skummarna måste du arangera stenarna på ett sådant sätt att de täcker så lite som möjligt av grusbädden. För att få en väl fungerande dsb så skall man alltså täcka så lite som möjligt av grusbädden med levande sten.

Du måste även ha en kraftig cirkulation helst med vågrörelse, ju mer rörelse i vattnet desto djupare blir skiktet med biologisk nedbrytning.

admin
2007-01-03, 11:03
jag hade tänkt att lägga upp stenarna på plasbrätte, sådan röd platta som det står coca-cola på i affären, för att skydda glaset och fylla på med sand runt om kring. men eftersom plastbrättet tar för mycket plats så är jag osäker.
i övrigt ska jag ha omkring 5000L/H i cirkulation i mitt 375-kar.

DaTrucka
2007-01-03, 11:29
jag hade tänkt att lägga upp stenarna på plasbrätte, sådan röd platta som det står coca-cola på i affären, för att skydda glaset och fylla på med sand runt om kring. men eftersom plastbrättet tar för mycket plats så är jag osäker.
Om det är dom där "backarna" som är till 1,5 litersflaskorna du menar. Dessa bygger på tok för mycket på höjden, om du inte ska ha dsb i karet förstös, då gör det ju inget. Bättre med vanlig plexi, eller liknande.

admin
2007-01-03, 11:33
ja, det är de brättena som det står 1.5L-PET-flaskor på.
jag tror att det är precis lagom höga om man trycker ner dem en bit i sanden.
visst kommer det att gå åt många kg sand, men jag tror jag kan få tag i grymt bra sand till ett riktigt bra pris så det är värt ett försök.

Tors hammare
2007-01-03, 17:33

Du skall inte ha något plenum alltså ?

admin
2007-01-03, 18:22
plenumet är väl det som är längst ner i bädden, eller jag ute på djupt vatten nu?

Tors hammare
2007-01-03, 19:21
plenumet är väl det som är längst ner i bädden, eller jag ute på djupt vatten nu?
Dsb med plenum innebär att man längs ner har en ca 3 - 5 cm djup del utan grus (det finns endast vatten där). Denna del kallas plenum.
Ovanför plenumet har man en sandbädd som är minst 8 cm djup.

Plenum och grusbädd skiljs med någon typ av galler. Gallret brukar ligga på några rör för att få det rätta djupet. Ovanpå gallret brukar man lägga ett nät för att hindra gruset att rinna genom gallret och fylla ut plenumet.

Grusbädden brukar vara mellan 8 - 15 cm och om du vill ha grävande djur så behöver du lägga ytterligare ett nät ca 5 cm från botten i grusbädden, annars kommer de grävande djuren att frigöra plenumet och släppa ut vattnet som har ett PH på runt 4,5.

1. Först en fri vatten del med ett mycket lågt PH, ca 3-5 cm djup (plenum). Avskiljning ett galler + plastnät.
2. Ovanpå gallret börjas en grusbädd på ca 5 cm. Avskiljs med ett plastnät (jag använder en glasfiberväv)
3. Ytterliggare en grusbädd läggs på ca 10 cm.

Det kommer att bildas flera skickt i grusbädden, som kommer att agera med varandra. Tex kommer kalciumet att lösas upp i plenumet, pga det låga PH värdet, och långsamt vandra upp i bädden.
Ett vanligt missförstånd är att vattnet långsamt vandrar genom bädden, men så är inte fallet. På grund av att de olika skickten intergerar med varandra så sker en vandring av upplösta ämnen. Ju kraftigare vattenrörelse (helst med vågrörelse) desto bättre agerar de olika skickten med varandra.

Enligt Sprungs senaste bok anser han att dsb är ett så pass bra "filter" att det kan ersätta levande stenen som nedbrytare.

Tors hammare
2007-01-03, 19:40
ja, det är de brättena som det står 1.5L-PET-flaskor på.
jag tror att det är precis lagom höga om man trycker ner dem en bit i sanden.
visst kommer det att gå åt många kg sand, men jag tror jag kan få tag i grymt bra sand till ett riktigt bra pris så det är värt ett försök.

Vad är det för sand ?

admin
2007-01-03, 20:31
kommer inte ihåg vad den hette. finkornig aragonit är det iaf.
går det lägga rörstumpar som plenum?
har diverse plaströr med en dimension av 4-8 cm. tänkte som så att sanden inte tar sig in så långt i röret vilket borde ge en liknande funktion.

Tors hammare
2007-01-04, 02:19
går det lägga rörstumpar som plenum?
har diverse plaströr med en dimension av 4-8 cm. tänkte som så att sanden inte tar sig in så långt i röret vilket borde ge en liknande funktion.

Plaströrens enda uppgift är att hålla gallret på ett lagom och gämnt avstånd från botten.

Enligt min mening skulle det inte funka att ha plaströren istället för gallret, det skulle bli en alldeles för liten del av plenumvattnet som ligger an mot grusbädden. Därför tror jag inte heller på dom som använder en pvc-skiva som dom gör några hål i. För att dsb skall bli så effektiv som möjligt, skall så mycket som möjligt av plenumet och grusbädden ligga an mot varandra.

Som galler är det många som använder gammla plastgaller från lysrörsarmaturer och som "distans"rör brukar många använda plaströr (vita,hårda) som elektrikerna drar elkablar i.

kommer inte ihåg vad den hette. finkornig aragonit är det iaf.

Vart köper du den sanden ?

admin
2007-01-04, 12:14
jag ska nog köpa levande sand på JR, eller triton som det heter nu mer.

Tors hammare
2007-01-04, 12:24
jag ska nog köpa levande sand på JR, eller triton som det heter nu mer.

Om du lägger några levande stenar på grusbädden, så kommer djuren och bakterierna från stenarna att flytta ner i bädden. Du kan köpa levande sand för att skynda på processen lite, fast den är svår att få tag på i sverige.

admin
2007-01-04, 12:31
ja, vi får se hur det blir framöver. tyvärr vet jag inte hr det blir med något ännu. precis allt krånglar, finns inget som gått till min fördel sedan julafton.

Tors hammare
2007-01-04, 12:35
Vad har du för problem ?

admin
2007-01-04, 13:26
du har ett PM om vad som varit mina besvärligheter.