Visa fullständig version : Osmos
Tors hammare
2006-06-22, 23:41
Är osmos verkligen nödvändigt, skulle det tillexempel räcka med ett silikat filter.
Det beror på ditt vatten,jag har kört silikatfilter endast,problemet är att har man mycket silikat i vattnet så blir det mättat på rekordtid.När det väl är mättat så släpper det ut silikat i mängder.Det är ju inte direkt billigt heller.
Tors hammare
2006-06-23, 11:36
Jo jag vet att om man har ett membra först så förlänger det livslängden på silikatfiltret avsevärt.
Jag ville mest få igång en diskussion.
Men med de nya fosfatfiltren (som enligt deltec både tar bort silicat och fosfat) och nitratfiltren så funderar jag på att dessa filter kanske tar bort de "besvärliga" ämnen innan de hinner göra någon större skada.
Om man slipper osmos och klarar sig bara på Fosfat och Nitratfilter så blir det inte så dyrt ;)
Ett silikat/fosfat eller avjoniserinsfilter tar i princip bort mer ämnen än ett osmosfilter.Men som ja sa innan,det mättas snabbt.Det finns nån jonbytarmassa som kan återgenereras med div. syror,det borde bli billigare
Tors hammare
2006-06-23, 12:31
Om vi tänker oss att vi struntar i att använda jonfiltret på kranvatten och ingen osmos, utan vi häller i kranvattnet utan rening i akvariet. Kan det tänkas att de nya filter vi använder i akvariet t ex deltecs nya fosfat (Rowaphos) filter och de nya nitratfiltren (med svavelkulor) tar bort de skadliga ämnenena innan de hinner bli näring till algerna.
Om vi tänker oss att vi struntar i att använda jonfiltret på kranvatten och ingen osmos, utan vi häller i kranvattnet utan rening i akvariet. Kan det tänkas att de nya filter vi använder i akvariet t ex deltecs nya fosfat (Rowaphos) filter och de nya nitratfiltren (med svavelkulor) tar bort de skadliga ämnenena innan de hinner bli näring till algerna.
Ja, men kisel, silikat, finns fortfarande kanske kvar i vattnet och ger kiselalger.
Tors hammare
2006-06-23, 17:32
Ja, men kisel, silikat, finns fortfarande kanske kvar i vattnet och ger kiselalger.
Ja, fast funderingen var om dessa filter tar bort ämnena inne de hinner ställa till problem, som tex kiselalger.
Min fundering var om de är såpass effektiva att de gör osmos mm onödiga. Om man nu inte har enorma mängder silikat och fosfat förstås.
420l Hobbyglädje
2006-07-17, 17:36
Detta är utanför mitt område, men det jag kan fylla i med är att en osmos tar ju bort tungmetaller och andra skadliga ämnen i vattnet. Om det bara är silikater man vill ha bort så räcker det ju med ett silikatfilter isf. Ang nya filters förmåga att ta bort skadliga ämnen så verkar det luddigt. Då bör väl ett sätt att få bort tillsatta ämnen att ta bort biomassan av dessa ämnen, dvs kiselalgerna om än inte så effektivt som ett filter. Men tillsätter man nya ämnen så kommer de ju tillbaka. Jag vänder på frågan, vad är det i filtren som skulle göra så att andra ämnen (förutom tex fosfat) försvinner. Är tanken sådan att om du tar bort fosfaten snabbt så kan inte algerna växa då de får näring från fosfat?
2006-07-17, 21:47
Enligt min erfarenhet när det gäller algproblemet, så är fosfat och silikat det största problemet. En osmos tar bort det mesta av fosfaten och silikaten men det blir tillräckligt kvar för att tillsammans med det som tillkommer genom foder mm blir ett problem.
Numera finns det fosfatfilter som man kopplar efter osmosen, som tar bort i stort sett allt. Men att bara använda detta fosfatfilter utan osmosen blir hemskt dyrt, eftersom det blir mättat på nolltid.
Det nya mediet Rowaphos (mediet används i akvariet) tar som bekant bort fosfat och silikat och om man kör det i en reaktor så blir det såpass effektivt (när man börjar att använda reaktorn) att det går för fort och vissa känsliga korallerna kan i värsta fall dö. Om det nu är så kraftfullt så kanske det även tar bort fosfaten och silikaten i det vatten som vi måste fylla i pga avdunstningen innan algerna hinner få nytta av det.
Men även Rowaphos är dyrt så det kanske inte lönar sig.
För mig som har egen brunn så har fosfat osv varit ett problem, men för dom som bor i stan (kommunalt vatten) så kanske en fosfatreaktor räcker.
Jag vet inte, men det var en tanke som jag tyckte var rolig att fundera över. Fast en osmos är en bra skyddsåtgärd.
Thor jag kan inte hålla med dej alls om att rowaphos skulle vara så dyrt att det inte lönar sig. Vill man bli av med fosfat så är det en väldigt bra produkt. Jag har använt det 24/7 sedan det dök upp på marknaden. Erfarenheten av att det skulle sänka fosfat nivåer så extremt snabbt att korall skulle ta skada av det får du gärna berätta mer om. Jag har aldrig upplevt det själv. Det finns Media som sänker fosfatnivåer ännu snabbare än just rowaphos tex Ultra phos från Fauna Marin som är aluminium baserat. Man ska också ta hänsyn till att vattenvärden inte är stabila i våra kranar så att tex vid stark nederbörd har du inte alls samma vattenvärden som vid ett annat tillfälle därför är osmos en väldigt förenklande produkt när man strävar efter att hålla ett algfritt akvarium. Jag personligen inte att en fosfatreaktor ersätter en osmos.
Tors hammare
2007-01-07, 17:15
Thor jag kan inte hålla med dej alls om att rowaphos skulle vara så dyrt att det inte lönar sig. Vill man bli av med fosfat så är det en väldigt bra produkt. Jag har använt det 24/7 sedan det dök upp på marknaden. Erfarenheten av att det skulle sänka fosfat nivåer så extremt snabbt att korall skulle ta skada av det får du gärna berätta mer om. Jag har aldrig upplevt det själv. Det finns Media som sänker fosfatnivåer ännu snabbare än just rowaphos tex Ultra phos från Fauna Marin som är aluminium baserat. Man ska också ta hänsyn till att vattenvärden inte är stabila i våra kranar så att tex vid stark nederbörd har du inte alls samma vattenvärden som vid ett annat tillfälle därför är osmos en väldigt förenklande produkt när man strävar efter att hålla ett algfritt akvarium. Jag personligen inte att en fosfatreaktor ersätter en osmos.
Efter att använt Rowaphos i ett halvår så håller jag med dig om att det är väl värt pengarna.
Enligt min erfarenhet så tycker inte koraller om snabba svängningar i några värden, varken fosfat, ph, kh mm. Då är det bättre att förändra värderna långsamt, enligt min mening. Därför har jag varit skeptisk till att använda även de produkter som du nämner, om de skall användas bör man vara mycket försiktig.
Jag håller med dej fullständigt om vad du skriver om snabba svängningar i saltvattensakvarium Tor. Nästan allt som sker snabbt i ett saltkar är negativt. Jag är däremot tveksam till att rowaphos är så effektivt så att det om man följer doseringsanvisningar skulle kunna åstakomma en så snabb förändring av värden att det skulle kunna ha en negativ effekt i akvariumet. Men än har jag inte tillräckligt med erfarenhet av produkten för att säga att det är helt omöjligt. I snar framtid när jag kan bevisa med digitala mätinstrument om exakt hur snabbt rowaphos och andra produkter sänker värden i mitt kar så kanske jag kan bli hetsigare på den punkten :-)
Tors hammare
2007-01-07, 17:32
Jag håller med dej fullständigt om vad du skriver om snabba svängningar i saltvattensakvarium Tor. Nästan allt som sker snabbt i ett saltkar är negativt. Jag är däremot tveksam till att rowaphos är så effektivt så att det om man följer doseringsanvisningar skulle kunna åstakomma en så snabb förändring av värden att det skulle kunna ha en negativ effekt i akvariumet. Men än har jag inte tillräckligt med erfarenhet av produkten för att säga att det är helt omöjligt. I snar framtid när jag kan bevisa med digitala mätinstrument om exakt hur snabbt rowaphos och andra produkter sänker värden i mitt kar så kanske jag kan bli hetsigare på den punkten :-)
Vad gäller rowaphos så skulle det sänka värderna väldigt snabbt om de används i en reaktor, det är alltså reaktorena som är så pass effektiva att de skulle sänka värderna för snabbt. Så jag blev rådd att vara väldigt försiktig när jag satte igång fosfatreaktorn.
Det var ett bra råd men Rowaphos är avsedd att användas i reaktor. Jag har själv reaktor och är av den meningen att det är mycket svårt att få ett bra resultat genom att använda sig av strumpa eller liknande. Då får man förlita sig på att vatten som sugs in i strumpan också tar sej ur den så att säga. Jag har under hela tiden använt reaktor och sänkningen av min fosfat var inte supersnabb. Mitt system är ioförsig på ca 800 liter totalt och ett mindre kar skulle ju göra förutsättningarna lite annorlunda.
Kul att de rör sej lite på detta forumet nu
Tors hammare
2007-01-07, 17:45
Det där med att använda strumpa är ju också intressant, jag är väldigt fundersam på hur effektivft det är.
Vissa påstår ju att de får väldigt bra resultat, fast jag är tveksam.
vBulletin® v3.8.0 Beta 1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.